Saab fødes som "Svenska Aeroplan Aktie Bolaget" i 1947, en statslig producent af militærfly. Året efter går arbejdet i gang for at stable en bilproduktion på benene. Fra 1947-56 produceres Saab 92, der har totaktsmotor og aerodynamisk karrosseri med inspiration fra flyindustrien.

I 1955 introduceres Saab 93, og året efter kommer en lille serie af sportsvognen Sonett.

I 1959 søsættes Saab 95 sta-tioncar, mens Saab 96, der produceres frem til 1980, kommer året efter.

I 1966 kommer Sonett II, i 1967 Saab 99, i 1970 Sonett III, i 1978 Saab 99 Turbo, i 1979 Saab 900, i 1984 Saab 9000.

Efter GM’s overtagelse i 1994 kom der en ny Saab 900, der blev afløst af Saab 9-3 i 98, mens 9-5 kom ligeledes i 98 - den model får en afløser i år. 9-3-modellen blev fornyet i 2002 og fik et facelift i 2008. Der er planlagt en ny inden for et par år.

I fjor kom den firhjulstrukne 9-3X. 9-2X (Subaru Impreza) og 9-7X (GM platform bl.a. Chevrolet Trailblazer) var i sidste årti korte mellemspil som badgede modeller.

Hollandske Spyker har netop købt Saab.

Gennem årene har Saab blandet andet været først med sikkerhedskofangere, lygtevaskere og asbestfrie bremseklodser, det mørke Saab night panel-instrumentbord til natkørsel og systemet cross wheel drive fra 2008, hvor trækkraften kan fordeles på tværs.

Mere om emnet

Se alle
Truttende totakter & tordnende turbo

Truttende totakter & tordnende turbo

Bilerne