Minitest: Danmarks mest solgte trio har fået et nænsomt facelift. Vi tester topsælgeren Toyota Aygo og Peugeot 107.
De er overalt, de tre vakse mikrobiler, Aygo, 107 og C1.

Ikke alene har Toyota Aygo længe ligget i toppen af salgslisterne. Med følgeskab af de næsten siamesiske modeller, Peugeot 107 og Citroën C1, har Rip, Rap og Rup cementeret stillingen som danskernes absolut foretrukne biler.

Men efter tre år er tiden nu kommet til et nænsomt facelift med blandt andet nye kofangere og lygter, andet sædeindtræk, bedre støjdæmpning og en lidt bedre brændstoføkonomi. Og det hjælper på de ellers noget rustikke mikrobiler.

Vi har testet de to mest solgte, Aygo og 107’eren, med den lille 1,0 liters benzin på 68 heste.

Ligner sig selv

Indenfor ligner de sig selv med et råt lidt upoleret instrumentbord, der kun omfatter det allermest nødvendige. Og sæder, der umiddelbart minder mere om havestole end bilsæder. Men me d et langt rygstykke er de faktisk ganske komfortable. Til gengæld kan nakkestøtterne ikke indstilles individuelt, med større risiko for piskesmæld. Og det fladt-liggende rat kan kun indstilles i to retninger.

Når du drejer nøglen, bliver det næsten sjovt. Den lille trecylindrede bil halser nemlig fra land som en veloplagt børnehaveknægt, der lige har fået nye kondisko. Og den drejer både skarpt og underholdende, mens gearskiftet i den fem trins transmission glider ganske gelinde. Det er med andre ord en bil, der har byen som sit rette element.

Men mikroen på 3,4 meter i længden foragter heller ikke længere stræk. I forhold til, hvad der ellers findes på markedet, ligger den faktisk ganske stabilt på vejen, selv om affjedringen er til den hårde side.

Det er i fart, man mærker den største forskel i faceliftet. Mens man før skulle tale højlydt for at føre en mobiltelefonsamtale på motorvejen, går det nu meget lettere med at høre modtageren. Og den næsten plæneklipperagtige resonans fra den lille udstødning, som tidligere fulgte os under accelerationer, og især var tydelig hele vejen op til 80-100 km/t, er nu mærkbart dæmpet. Det klæder den lille bil, som på den måde bliver mere afrundet.

I det daglige kan man ikke leve uden de fem døre, som koster en beskeden merpris, især hvis der skal en barnestol eller to om på bagsædet, hvor to voksne ellers godt kan knibes ind. Til gengæld kan bagagerummet ikke rumme mere end et par fyldte bæreposer.

Vi hilser på naboen

Aygo’en starter fra godt 101.000 kroner, men for den pris får du den mest skrabede tredørs model uden det mest elementære udstyr som ESC antiskrid og gardinairbag.

Drop den, for reelt skal du 5000-6000 kroner højere op for at få en model, der lever op til dagens sikkerhedsmæssige standard og har ESC - for din og din families skyld. Det klarer Peugeot 107 et par tusind kroner billigere. Vores Aygo Plus-testmodel, der har mere udstyr, lander på godt 125.000 kroner, mens Peugeoten koster godt 114.000 kroner i en Comfort Plus udgave.

Du skal være opmærksom på, at der er tilsvarende pris- og udstyrsmæssige forskelle på de tre mærker, der alle produceres på samme fælles fabrik i Tjekkiet.

Til prisen får du stadigvæk en ganske brugsrigtig bil, der nu går 22,2 km/l - en halv kilometer længere end forgængeren. Til gengæld må du altså leve med en lidt rustik finish, der betyder, at dørene er bliktynde og betjeningsgrebene til elementært udstyr som kontakterne ligner legetøj fra Fætter BR - og er lige så svære at betjene.

Men du får megen opmærksomhed! Såvel vores Aygo som 107’eren led af en over-følsom hornkontakt, så vi nåede at dytte frejdigt og utilsigtet ad alt fra måbende morgensøvnige naboer til skulende rockertyper i gejlede BMW’er. Men det kan selvfølgelig være, at vores små biler bare hilste på deres mange ligesindede familiemedlemmer i nabolaget …
  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle

Toyota Aygo 1,0 VVT Plus