Pæne Euro NCAP-resultater til Audi A4, Skoda Superb, Seat Ibiza og Ford Kuga, mens Citroën Berlingo skuffer og er i selskab med VW Transporter og Hyundai i10
En pæn høst af årets nye bilmodeller er også relativt sikre at køre i. Det viser den seneste test-runde fra Euro NCAP, der grundigt afprøver bilernes sikkerhed.

Her ligger modeller som Audi A4, Skoda Superb, Seat Ibiza og Ford Kuga i top med fem ud af stjerner, mens familiecontaineren Citroën Berlingo - og dermed samtidig søstermodellen Peugeot Partner - skuffer med kun fire stjerner sammen med den aldrende VW Transporter i personvognsudgaven og den indisk producerede minibil Hyundai i10.

De fire stjerner betyder ikke, at modellen er farlig. Men den lever ikke op til krav, som man kan forvente til en familiebil i dag, mener FDM. Selv om Berlingoen klarede frontaltesten med et resultat, som var acceptabelt, lå det alligevel på et minimum af, hvad der er dagens standard. Og selv om kabinen er stabil, var der risiko for skader på knæ og lårben.

Det trækker dog op, at de danske importører har taget sagen i egen hånd og udstyret Berlingo og Partner med ESC antiskrid. Sidstnævnte havde dog ikke skaffet de fem stjerner alligevel, for Berlingoen fik lige med nød og næppe hevet de fire af slagsen hjem. Resultatet på modellen giver da heller ikke anledning til klapsalver hos FDM, hvor sikkerhedseksperten Leif Nielsen, kalder resultatet skuffende.

I den modsatte ende finder vi Skoda, der er helt oppe at ringe med sin nye Superb. Her tæller toppoint ved frontalkollision, mens knæairbag giver ekstra beskyttelse. "Godt gået", lyder FDM's kommentar, som også fremhæver elektroniske stabilitetssystemer som ESC. Samme ros lyder til A4, der har en meget stabil sikkerhedskabine og adaptive airbags foran, som indstiller affyringen af puderne præcist efter forholdene.

Plusser og minusser

Også den nye Seat Ibiza, der bygger på platformen for den kommende VW Polo, placerer sig pænt. Her trækker en solid kabine, der beskytter godt i benområdet, op. Oven i trækker det så op, at den danske importør vælger at tage Ibiza hjem med gardinairbag som standard.

Fords nye midsize-SUV, Kuga, ligger lige en skvis under. Her var der dog en lille anmærkning for skadesrisiko på førerens underben, lige som førerairbaggen ikke havde nok power til at undgå, at førerens hoved hamrede ind i rattet. Ford dokumenterede dog, at airbaggen virker ved andre personer i andre siddepositioner, så det kun var i enkelte tilfælde, der ikke var fuld virkning. Og FDM kalder det samlede resultat ok.

VW Transporter klarede for så vidt testen godt for en så tung bil uden deformation af kabinen. Men instrumentpanelet gav risiko for knæskader på fører- og forsædepassagerer og mulighed for lårbensskader. FDM anfægter, at der ikke er gjort noget særligt ud af sikkerheden. Bundskraberen er Hyundai i10. Her forblev kabinen intakt, men airbag- og sikkerhedsselesystemet fungerede ikke godt nok. Hyundai i10 lever ikke op til dagens standard, lyder bedømmelsen for bilen, der herhjemme dog får ESC som standard i dieseludgaverne.
  • Fyens Stiftstidende