Renault Clio: Miniklassens flotteste stationcar

Renault Clio Sport Tourer er ligesom den femdørs hatchback særdeles vellykket. Flot og spændende design. Bilen lander i Danmark til maj.
Foto: Renault

Renault Clio: Miniklassens flotteste stationcar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Renault Clio stationcar rummer det hele plus en ny motor, som du ikke kan få i den normale Clio.

Renault Clio stationcar var en af de bedst sælgende stationcars i 2012 - og det var hverken fordi den havde klassens flotteste popo eller var det bedste selskab i byen. Næ, Clio stationcar var praktisk og billig og talte til danskernes pengepung og snusfornuft.

En pris på 150.000 kroner for en rummelig stationcar med god dieselmotor gjorde det svært at finde saglige argumenter for købere med gule Netto-poser på hjernen at vælge Clio fra.

Forgængeren var bestemt ikke nogen sving-atlet. Til gengæld var den praktisk. Med den nye Clio ser tingene anderledes ud - udvendig er den vokset: Clio i fjerde generation er fem cm længere end forgængeren, seks cm bredere og fire cm lavere.

I forhold til hatchbackmodellen er Clio Sports Tourer 20 cm længere og har 143 liter ekstra plads i bagagerummet, så det nu rummer 443 liter.

Den kritiske akselafstand plejer Renault at forlænge på sine stationcars: Forgængeren havde 12 cm mere mellem hjulakslerne - men i dette tilfælde har Renault valgt at holde fast i akselafstanden fra hatchbacken, som i parentes bemærket er næsten uforandret i forhold til stationcaren af Clio 3.

Det eneste, som er nyt på stationcaren, er udhænget bagpå, som er gjort større til fordel for bagagerummet. Ben og fødder har samme mellemgode pladsforhold som i hatchbacken. Til gengæld er der lagt 1,5 cm til taghøjden heromme.

Men tag et kig på den nye Clio - og du ved med det samme, hvad det her handler om. Clio Sports Tourer skal først og fremmest se godt ud. Og selv om vi sjældent beskæftiger os med design - simpelthen fordi I læsere udmærket selv kan vurdere den sag uden at have trillet en meter i den - tror jeg godt, vi kan blive enige om, at Clio Sport Tourer ser godt ud.

Kører godt

Heldigvis er den også god at køre i. Om det er de 100 kg, som Clio har tabt sig eller bedre komponenter i undervognen, skal være usagt. Men det virker.

Her har vi en forhjulstrækker, som overbeviser med et fint elektrisk styretøj, der reagerer hurtigt på styreinput og er dejligt direkte med blot 2,7 omdrejninger fra stop til stop. Clio er ikke så komfortabelt affjedret som den gamle, men en større karosseristivhed sikrer, at Clio alligevel opleves komfortabel.

Ny motor

Teknisk set er Clio, som du kender den femdørs, dog med en enkelt undtagelse. En helt ny 120 hestes 1,2’er gør sin entre i Clioen. Den gamle Clio kunne fås med en tilsvarende 1,2’er med 101 hk.

De 120 hk gør naturligvis bilen kvikkere. Hvor meget ved vi ikke - de tekniske data på den motor er endnu ikke oplyst. Vi ved dog, at bilerne med den motor kan leveres fra omkring juli.

De øvrige motorer tæller en basismotor på 1,2 liter og 75 hk, den fine 0,9’er på 90 hk og tre dieseler - alle på 1,5 liter og med hhv. 75, 90 og 90 hk med ekstra god økonomi. Den sidste kører 31,3 km på literen - på papiret, og er dermed den mest økonomiske bil i klassen.

Apropos klasse: Bilen har kun to konkurrenter, begge fra VW-koncernen. En Seat Ibiza ST og Skoda Fabia Combi. Begge giver masser af bil for pengene - men Clio giver mere - ganske enkelt fordi Renaults forhold mellem pris og udstyr er flot - men også forvirrende, som du skal se her

10.000 mere end den femdørs

Stationcaren koster 10.000 mere end hatchbacken, hvilket vil sige, at bilen begynder ved 145.000 kroner. Men inden du bliver grebet af løjerne og skriver under på slutsedlen til sådan en, skal du lige tjekke de dyrere modeller ud.

Næste udgave, Expression er nemlig kun 5000 kroner dyrere, selv om prislisten skriver 25.000 kroner. Clio 1,2 75 hk Expression står i 150.000 kroner. Prislisten siger 170.000.

Forklaringen er, at Renault ikke må opgive de lave ”kampagnepriser” officielt - af konkurrencemæssige hensyn. I praksis betyder det, at de veludstyrede Expression-modeller koster blot 5000 kroner mere end basismodellerne med tilnavnet Authentique, og gør det omsonst overhovedet at overveje basismodellerne.

Med en 90 hestes turbobenziner lander du på 160.000 kroner. En tilsvarende Skoda Fabia Fresh (med aircondition) og 86 turboheste står i samme 160.000 kroner og har alufælge, men mangler navigation i direkte sammenligning med Renaulten. Til gengæld er Skodaen klart mere rummelig end Renaulten.

Renault Clio Sport Tourer har premiere første weekend i maj.Avisen var inviteret til Granada af Renault.

Renault Clio: Miniklassens flotteste stationcar

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce