Rå attitude


Rå attitude

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mitsubishi Grandis har en front med udstråling som en gangster- rapper og en bagende, der lugter mere af Las Vegas end af Løgstør
Ønsker en kendt rock-sanger, politiker eller tv-kändis at køre gennem sommerlandet i al ubemærkethed, så lige et godt råd herfra; Lad være med at gøre forsøget i en Mitsubishi Grandis. Ikke fordi det ikke er et herligt, rummeligt køretøj, men fordi bilen simpelthen vækker utrolig stor opsigt, hvor den kommer frem.

Fronten er aggressiv, og bagenden med de lange baglygter bestående af lysdioder leder tankerne hen på biler fra guds eget land, hvor det at skille sig ud ikke er negativt.

Jo, Mitsubishis bud i den store MPV-klasse er noget for sig, og det er en bil, man enten synes er rigtig fed eller simpelthen finder grim. Det er i hvert tilfælde være vores konklusion efter en testuge, hvor der syntes at være lige dele beundring og undren blandt de mennesker, der højlydt kommenterede bilen.

Men for et mærke, der herhjemme i de seneste mange år har levet en anonym tilværelse, og hvor bilerne, trods modelnavne som eksempelvis Carisma, syntes at være kedelige, er det godt at se, at den bevidste satsning på en ny designstil er blevet gennemført.

Lang og lav

Grandis en bil, der trods størrelsen på 4,76 meter hverken ligner en traditionel minibus eller en varevogn med plads til en masse gods. Det er den simpelthen for veldesignet til. Som det gør sig gældende med Mitsubishi Lancer StationWagon, så er Grandis både lavere og længere end konkurrenterne i klassen. Den er trykket 10 centimeter i højden, og de 4,76 centimeter i længden er også mere end de andre MPV-biler. Det kombineret med, at akselafstanden er 2,83, gør, at Grandis er et underligt miks mellem en MPV og en stor stationcar.

At man har valgt den stil er næppe helt tilfældigt. For det første er det med til at skille den ud fra konkurrenterne, og for det andet er det en måde at lægge luft til det fornuftige præg, der ofte er over MPV'erne. Jo, Mitsubishis involvering i motorsport forplanter sig op gennem modelrækkerne.

Nu skulle man så tro, at fokuseringen på design går ud over funktionaliteten i bilen, men sådan forholder det sig ikke. Vores testbil var udstyret med seks stole, og bag de mørktonede bagruder følte man sig som en amerikansk præsident på lynvisit i Danmark.

God plads på 3. række

Også på tredje række ved det femte og sjette sæde sidder man som voksen godt, om end meget høje voksne måske får problemer med hovedhøjden. Har man ikke brug for de to bagerste stole, vippes de blot ned i gulvet, og så har man i stedet har et stort bagagerum. Modsat mange andre MPV-biler er bagagerummet dybt, og såvel indkøbsposer som feriebagage kan sagtens stoppes ind i bilen, selv om der skulle være seks personer i bilen. Skal de bagerste passagerer ud af bilen, er det faktisk også langt enklere end i andre af konkurrenternes biler, ligesom kvaliteten af de to bagsæder er god og siddehynden tyk.

Bag rattet fortsætter de positive indtryk, men det virker vanvittigt, at rattet ikke kan justeres i længderetningen. Til gengæld er udsynet godt og siddestillingen personbilsagtig, og det passer fint til bilens kørestil. Ganske som designet lover, så er bilen relativ kontant i affjedring og styretøj.

Diesel fra næste år

Grandis fås indtil videre kun med en 2,4 liters benzinmotor, og det er der nok nogle dieselfreaks, der vil begræde. Men bilens 165 hk og en accelerationstid fra 0-100 km/t på 10 sekunder med manuelt gear står mål med dets dynamiske fremtoning. Problemet med den sportslige fremtoning og de fine præstationer er, at den slags sluger en hel del brændstof, og med literpriser på benzin, der efterhånden ligger på ni kroner, er det dyrt at være ejer af en Grandis.

Derfor er den fornuftige løsning at vente et års tid og købe versionen med dieselmotor. Dieselmotoren er ikke brygget hos Mitsubishi, men derimod købt fra VW. Den version, der kommer til at ligge i Grandis, er den 140 hk TDI-motor, og det er slet ikke så tosset.

Det er næsten overflødigt at nævne, at bilen er udstyret med blandt andet automatisk aircondition, varme i sæderne, 17 tommer fælge, seks airbags og ESP. Det er med til at retfærdiggøre prisen på 512.000 kroner, som vores testbil koster. Men vil alligevel sætte sin begrænsning på udbredelsen af Grandis. Og det er synd.

Rå attitude

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce