Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Privatleasing skal skaffe kunder i butikken

Leasing-hit. Med en månedlig ydelse på 2000-3500 kroner for Accord har Honda fået fat i mange leasingkunder.

Privatleasing skal skaffe kunder i butikken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Bilimportører og forhandlere går nye veje for at få kunderne i tale
Men tjek lige dit behov grundigt, når du overvejer, om du skal lease eller købe den næste bil

Bilkunderne kan vælge mellem flere tilbud end nogensinde. En lang række importører og forhandlere har nemlig søsat nye tilbud om leasing for private.

Mest markant er den danske Honda-importør, som med specialtilbud på den nye Honda Accord har fået placeret modellen på en opsigtsvækkende førsteplads som den mest solgte bilmodel i marts.

Det er tilbud med ydelser fra 2000-3500 kroner om måneden, alt efter model og udstyr, der har bragt nichemærket til tops med firmabilen, der også har fået følgeskab af den mere familieorienterede, FR-V.

Tilbuddet er skudt i gang af den fabriksejede importør. Og Michael Lund, der er pressechef hos Honda i Danmark, lægger ikke skjul på, at det sker for at få ryddet op i lagrene af usolgte modeller. Det er dog ikke danske lagre, men små partier af biler, der står rundt omkring i Norden, og som importøren har kunnet lave et godt tilbud på.

Interessen er stor

Det har foreløbig givet et salg på 650 leasede biler. Og interessen er meget stor, siger Michael Lund.

- Vi håber og arbejder på at få flere biler til landet. Mange kunder ringer til os og spørger, men vi kan kun henvise til forhandlerne, der så skriver folk op, og ringer, hvis der kommer et godt tilbud, siger han.

Rent praktisk koster det en startydelse på 15.000 kroner, og ellers udelukkende den månedlige ydelse, hvor kunderne også får service, dæk og et Falck vejhjælpsabonnement med i prisen.

Ud over gode tilbud til kunderne, har Honda selv fordele.

- Vi hjælper vores nordiske kolleger og sikrer forhandlernes overlevelse tre år frem, fordi der vil være service på bilerne, siger Michael Lund, der umiddelbart ikke kender til lignende tilbud på de andre Honda-modeller.

Vil have sikkerhed

Også Hyundai Bil Import er klar med tilbud på I30-modellen, som kan leases for 1995 kroner om måneden for en 1,6 CRDi Classic med 90 hk og inklusiv service. Her er det dog ifølge pressechef, Birgit Gjøl Nielsen, andre grunde, der ligger bag.

- Det er ikke lageroprydning. Vi har nogle sunde lagre. Det er for at give kunderne ekstra muligheder, siger Birgit Gjøl Nielsen.

Det nye område stiller dog nye krav til forhandlerne.

- Kunder til biler i denne størrelse har ikke været vant til leasing på jobbet. Derfor har vi også en informationsopgave, så vi kan fortælle, hvad det handler om, siger hun.

Kæden Terminalen har for alvor taget leasing på programmet. Her er der faste tilbud på leasing af BMW, Mini, Hyundai, Land Rover og livsstilsbilen Fiat 500, hvor den lille italiener kan leases fra 2299 kr om måneden.

De muligheder har vundet gehør hos en afdeling som Terminalen Århus.

Således er 60 procent af alle solgte Hyundai I30’ere og Fiat 500 her privatleasede, og det har været med til at holde salget oppe. Derfor tøver Morten Bøhm Jørgensen, der er filialdirektør, ikke med at kalde leasing en succes. Han er ikke i tvivl om, hvad der driver kunderne.

- Folk vil have sikkerhed. De vil kende deres månedlige ydelse og ikke stå tilbage med en bil, de ikke kender restværdien på, siger han.

Usædvanligt marked

Nordania Leasing mærker også en stigende interesse for at lease privat. Det sker både gennem bilhandlere eller direkte på selskabets hjemmeside. Henrik Rohnann-Sønderby, der er salgsdirektør, mener dog, at markedet i øjeblikket er usædvanligt.

- Der er kampagner, som gør, at bilerne leases ud til en billigere pris, end det egentligt koster. Men frem for at give store rabatter kan det være en fordel for både fabrik, importør og forhandlere at lease bilerne ud. Vi ser nok et boost i 2009, og når lagrene er solgt ud, så falder det til et naturligt niveau, mener Henrik Rohnann-Sønderby, der dog kan se, at interessen alt andet lige er stigende.

- Det er især folk, som i forvejen kender erhvervsleasing, der er interesserede. De vil først og fremmest have budgetsikring, så de kan se udgifterne siger han.

Henrik Rohnann-Sønder­by venter dog, at det store gen­nembrud for privatleasing først vil komme, når Folketinget, som der er planer om, i løbet af tre-fem år omlægger afgifterne, så der kommer mindre registreringsafgift, men større brugerafgifter, det vil nemlig gøre privatleasing mere attraktiv, mener han.

Indtil da arbejder Nordania Leasing på at gøre privatleasing stadig mere kundevenligt. Især skal afleveringen ved leasingperiodens udløb gøres nem og gennemskuelig, så folk ikke frygter at få en stor regning for ridser m.v. Det sker blandt andet ved at lade et uafhængigt firma gennemgå bilerne.

Privatleasing skal skaffe kunder i butikken

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.