Skoda Octavia er den stationcar i klassen som giver mest værdi for pengene

Som normal-Octaviaen er Octavia Combi baseret på platformen fra den nye Golf, hvilket for tiden er et af de bedste fundamenter, man kan bygge en bil på. Også en stationcar. Og ganske som forgængeren synes den nye Octavia Combi at placere sig lunt som en af markedets bedste stationcars af den traditionelle slags.

Men de praktiske kvaliteter er nok så interessante. Bagagerummet kan sluge 620 liter bagage. Eller 1740, hvis man lægger splitbagsædet ned. Det skulle være mere end rigeligt til selv den største barnevogn på markedet eller til alt camping-udstyret til familiens sommerferie i Italien. Skoda er således testens i særklasse mest rummelige bil, og det gælder ikke både i bagagerummet, men i særdeleshed også på bagsædet.

Testbilen er den lækre 2,0 TDI med 150 hk diesel, topudstyret Elegance og som skummet på den tjekkiske øl: Det fine seks-trins DSG-gear. Alligevel koster Octavia kun 339.000 kroner. Ulempen er en lidt hårdere affjedring end i Golf og et sæt køreegenskaber, som ikke er helt så præcise som forbilledet, men tæt på. Ellers er Octavia et mageløst godt køb, på niveau med Golf og milevidt fra Toyota Auris.

Firmabilisterne var også vilde med nyheden, da den i forrige uge blev Årets Businessbil 2014, blandet andet fordi den også har en attraktiv beskatning på 293.000 kroner.

Så der er noget for enhver smag.

Mageløst store forhold

Mere om emnet

Se alle
2
Stortest: Stationcaren lever i bedste velkørende

Stortest: Stationcaren lever i bedste velkørende

Golf er en mini-Passat

Golf er en mini-Passat

Chanceløs hybrid

Chanceløs hybrid