Den store Porsche Panamera kommer nu også med forlænget akselafstand, som plug-in hybrid og med nye V6-motorer.

Intet er tilfældigt i denne verden. Derfor lancerer Porsche en lang stribe Panamera-nyheder på det kinesiske motorshow i Shanghai senere på måneden - i hjertet af det store vigtige kinesiske marked.

Her er der rift om modeller med forlænget akselafstand og plads til chauf-før, og derfor er Porsche nu klar med en ekstra lang udgave af den femdørs Panamera i en Executive-version. Her er karrosseriet strakt 15 centimeter, og luftaffjedring er obligatorisk.

Den grønne fane holdes højt med S E-Hybrid, som er en videreudvikling af S-Hybrid. Den har en dobbelt så stor elmotor - nemlig på 95 hk - mens litium-ion-batterierne med en effekt på 9,4 kW leverer fem gange så meget energi som forgængeren, der er en mere ordinær hybrid.

Plug-in hybriden, der kan lades op i stikkontakten, klarer 36 km med en topfart på 136 km/t på ren eldrift, før den sekscylindrede benzinmotor tager over. Med en samlet effekt på 416 hk er der dog fortsat nok af kræfter at tappe af. På papiret klarer den store bil 32,2 km/l, men da hybridudregninger altid er meget teoretisk, skal det tages med et gran salt.

Downsizing-bølgen slår igennem på motorfronten, hvor den kendte V8-sugemotor på 4,8 liter i Panamera S og 4S nu afløses af en 3,0 liters V6 biturbo, som dog giver 20 hk og 20 Nm mere, mens forbruget daler 18 procent. De to turboladere, som supplerer hinanden ved lave og høje omdrejninger, giver et ganske massivt moment på 520 Nm, som er til stede i hele omdrejningsområdet, når de 420 hk skal bruges til lidt armbøjninger.

Udefra kan den faceliftede Panamera spottes på den nye front med ændrede luftindtag, og nye forlygter med bi-xenonlys i alle modeller og en mere tilbagelænet forrude. Agterude byder den på nye bagklap og baglygter, der løfter lidt på det tunge look, modellen har haft her.

Alle modellerne har den syvtrins PDK dobbeltkoblingsgearkasse som standard, mens diesel- og hybridmodellen har en otte trins af slagsen.

Stor effekt skal dog ikke stoppe sparebestræbelserne. Således træder stop/startsystemet i kraft, inden bilen er stoppet helt for at spare mere brændstof, mens de fleste af modellerne har en coasting-funktion, så bilen slår over i tomgang ned ad bakker, når speederen er sluppet. Den danske importør har foreløbig opgivet pris på den nye S E-Hybrid, der lander herhjemme i sensommeren. Den koster 2.283.834 kroner.

  • fyens.dk