Peugeot 208 GTI: Bøllen, der blev voksen

Lavere, stivere og frækkere, men desværre kun som tredørs. Udstødningen er konstrueret som den har en herlig hvæsen - den er næsten for afdæmpet
Foto: Peugeot

Peugeot 208 GTI: Bøllen, der blev voksen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

208 GTI er ifølge Peugeot den åndelige arvtager til GTI-legenden 205 GTI. Det er heldigvis kun i ånden.

Nice. Frankrig. Hotel Mas de Artigny. 20 grader.

Over 20 motorjournalister er samlet til pressemøde under morgenmaden.

- Vejen er lukket for andre, så der er ikke cyklister eller busser, I kan køre ind i. Men husk venligst, at træerne og bjerget stadig er der. Det glemte nogle af jeres kolleger den anden dag. Der skete dem heldigvis ikke noget, fortæller product manager Caroline Damay i et helt neutralt toneleje, inden vi lukkes ud på asfalten i en hob af spritnye Peugeot 208 GTI’er.

Asfalten på det lukkede stykke vej, der også bruges i Rally Monte Carlo, bærer stadig sorte spor efter en 208 GTI, der med de yderste af sine vulkaniserede gummikløer forsøgte at redde sig fra skrammer. Det lykkedes kun for passagerne og ikke for bilen.

En tur med rallykøreren Gilles Panizzi viser, at 208 kan køres ekstremt hurtigt og nærmest uden under- eller overstyring.
En tur med rallykøreren Gilles Panizzi viser, at 208 kan køres ekstremt hurtigt og nærmest uden under- eller overstyring.
Foto: Peugeot

Grove kørerfejl tilgives

Efter en hel dag i 208 GTI må det ellers siges, at det kræver et overmod af Anders And-proportioner at køre en 208 GTI af vejen. Den sætter ikke et ben forkert, selv om du gør. Peugeot har droppet tidligere tiders overstyrende tendenser og har sigtet på en helt neutral styring – bilen kører simpelthen derhen, hvor du peger med rattet, hverken mere eller mindre – så længe du respekterer tyngdekraften, centrifugalkraften og friktionen. Selv ret grove kørerfejl tilgives – som regel uden det mindste skrigeri fra dækkene.

Det gør 208 GTI en lille smule mere kedelig end sin forfader, da man ved moderate hastigheder ikke kan få bagenden til at hjælpe ret meget til. Den kører effektivt og meget poleret - grebet i forhjulene overstiger de fleste menneskers evner og mod.

På de snævre bjergveje ved Cote de Azur kører bilen som en rutsjebanevogn - på skinner. 205 kørte også som en rutsjebanevogn, men en lidt slidt en af slagsen, hvor de bagerste hjul manglede, og bagenden forsøgte at komme forrest ved enhver provokation.

Sådan en bil ville simpelthen ikke passe ind i en moderne verden, hvor kunderne forventer en hurtig, men sikker bil, der både kan køre sjovt og transportere ejeren komfortabelt på motorvejen. Styretøjet lever på den ene side ikke op til sin forgænger, på den anden side overgår det den med mange længder. Elektrisk servostyring giver endnu ikke det niveau af informationer, det, vi kalder feedback, som et gammelt system uden servo eller et med hydraulisk servo.

Peugeot 208 GTI har en 1,6-liters turbomotor på 200 hk. Den er poleret og hurtig, men smilet er ikke så stort som i gamle dage.
Peugeot 208 GTI har en 1,6-liters turbomotor på 200 hk. Den er poleret og hurtig, men smilet er ikke så stort som i gamle dage.
Foto: Peugeot

Når løven hvæser

På den anden side har elmotoren så mange kræfter, at man kan gøre styretøjet lige så hurtigt, man overhovedet ønsker - og i 208 GTI er det hurtigt - selv hårnålesving kan passeres uden at flytte hænderne. Det er fantastisk. Alligevel udebliver det helt store smil. Der mangler ganske enkelt lidt nerve - eller lidt x-faktor, om man vil.

Præstationerne i 208 sikres ved hjælp af en firecylindret rækkemotor, som også kendes fra RCZ, men har her 10 hk mindre, nemlig 200. Det sikrer, at 100 km/t kan nås på 6,8 sug-i-maven-sekunder.Accelerationen sker med en afdæmpet hvæsen fra udstødningen, der nok lyder godt, men også er lidt for dæmpet. Vildskaben er simpelthen væk, men når ret skal være ret, var det heller ikke på vildskaben, den momentstærke Peugeot 205 GTI hentede sine medaljer. Den havde som 208 sin styrke i momentet, der gjorde bilen meget let at køre hurtigt i. Og moment er der rigeligt af i 208 GTI. 275 Nm sikres ved hjælp af en turbolader, der med en kort, men mærkbar tøven trækker den vævre løve over stok og sten.

Helt atypisk Peugeot er gearskiftene faste, og gearene ligger tæt, så turbotrykket kan holdes oppe.

Lige efter bogen har Peugeot givet kabinen er umiskendeligt GTI-præg. Den slags har franskmænd virkelig styr på. Urene er indrammet af diodeoplyste kanter, og trimmet har fået pianolak i rød og sort. Det nærmest mikroskopiske rat har fået GTI-logo og en rød stribe på toppen, så man kan se, når rattet står lige. Sæderne er støttende, skålformede og har ifølge Peugeot antiskrid-stof – så har man hørt det med. Peugeot 208 GTI fås kun som tredørs.

På testruten fik vi også en tur med rallykøreren Gilles Panizzi, der har kørt på vejen i 20 år. At tage turen med ham bag rattet var som at tage med førnævnte rutsjebane plus moms, men det beviste også, at 208 GTI er en ægte GTI, der med den rigtige person bag rat og pedaler kan køres hurtigt og effektivt. Ingen understyring, ingen overstyring, Bare foruroligende hurtigt.

Måske er det den rigtige beslutning af Peugeot at lade bilen være neutral, for den er både hurtig og sikker - selv når bilen hænger i asfalten med det yderste af kløerne. Selv om den åndelige forfader 205 GTI i dag er mere et ikon end en brugbar bil - så kan man godt savne lidt af det uopdragne fra dengang.

Men vi bliver åbenbart alle voksne – selv en bølle-GTI.

Instrumenterne har fået en lysende rød indramning.
Instrumenterne har fået en lysende rød indramning.
Foto: Peugeot
Alle vegne er bilen piftet op med GTI-logoer. Den slags er franskmændene eksperter i.
Alle vegne er bilen piftet op med GTI-logoer. Den slags er franskmændene eksperter i.
Foto: Peugeot

Peugeot 208 GTI: Bøllen, der blev voksen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce