Ingen midtvejskrise for populær firmabil. Peugeot 407 har fået en nænsom foryngelse
Viagra siges at have en temmelig radikal virkning på følgerne af den mandlige midtvejskrise. Alligevel er det nok for negativt at påstå, at franske Peugeot har givet sin populære 407'er en V-pille så den kan klare endnu en runde.

Det er mere i den positive ånd at fastslå, at en let ansigtsløftning er en nem måde at holde modellen fra 2004 kørende endnu et modelår - eller to.

Det er der faktisk kommet et vellykket resultat ud af. Den nænsomme tur med små kosmetiske forbedringer på den faceliftede udgave, der er på trapperne i dette efterår, betyder i virkeligheden, at alt er nærmest som før. Bare lidt bedre.

Et facelift, som det hedder i fagsproget, er mest kosmetisk, og man skal være lidt af en kender for at se forskel. Det markante hajgab har fået et par kromlister på tværs, og bilens sidelister er indfarvede og slutter også med krom. Ændringerne i bagpartiet er lidt mere markante, og det klæ'r faktisk bilen med ny kofanger og nye lygter. Designændringerne har øget længden på 407 med en fingerbredde eller to.

Pianoforte panel

Indvendig er kromdetaljerne desværre også blevet flere, og blank, sort pianolak er med til at peppe midterkonsollen op. Det giver ikke færre lysreflekser. Tværtimod - og det er synd, for der er også reflekser i forruden fra instrumentbordets matsorte overflade.

Ellers fungerer det godt, og der er blevet plads til en stribe spændende ekstraudstyr, mest på navi- og radiofronten lige fra muligheden for at se spillefilm, når bilen holder stille, til at få ruten op på storskærm og fart m.v. i display ved speedometret. Det hele kan styres af multifunktioner ved rattet.

Parkeringssensor som nu også overvåger bilens forende, er en praktisk ting til at undgå skader fra lave forhindringer.

Under motorhjelmen er alt stort set ved det gamle med benzinmotorer fra fire cylindre og 125 heste til seks cylindre og 211 heste. Motorerne i dieselprogrammet fra 1,6 liter på 109 heste til V6'er med 204 heste. De har alle partikelfilter.

En nyhed er en 2-liters Bioflex-motor til E85 bioethanol, som bilisterne i vores svenske broderland er meget optaget af. Men endnu har for trange kår herhjemme.

Priser og præstationer

På testruten er Peugeot 407 akkurat lige så behagelig og tillidsvækkende, som man erindrer fra forgængeren. Det er en meget komfortabel rejsevogn, støjsvag og smidig og derfor til at holde ud på de lange stræk. Samtidig med at den er nem at håndtere i bytrafik.

Undervognen fornemmes stadig fast og retningsstabil. Sikkerheden er femstjernet. Vi testede 407 med en opdateret 2-liters HDI, der nu har 140 heste, hvis forbrug opgives til 17,8 km. Motortypen lever op til de fremtidige Euro 5-normer. Desuden testede vi 2,2 diesel med biturbo og 170 heste med effektivt 6-trins manuelt gearskifte. Fine ting og sager, skal vi hilse og sige.

Hvordan det så forholder sig med prisen, vil sensommeren vise. I oktober kommer den nye model 407 i både sedan- og SW stationcarudgaver. Den danske importør regner med, at billigste 1,8 på 125 heste skal koste godt 290.000 kroner altså lidt dyrere end de hidtidige kampagne-modeller. Med 1,6 liters HDI-motor på 109 heste bliver prisen godt 300.000 kroner og dyreste 2,7 HDI kommer op omkring 470.000 kroner.
  • fyens.dk