Frem til udgangen af november markeres 60-året for Citroën 2CV på en udstilling i Cité des Sciences i det nordlige Paris
"4 roues sous 1 parapluie". Det betyder "fire hjul under en paraply" - hvilket angiveligt var, hvad Citroën -chefen Pierre Boulanger ordret bad om, da han satte designerne og ingeniørerne til at udvikle den legendariske mini.

Nu er det snart 60 år siden, at Citroën 2CV havde publikumspremiere på den store biludstilling i Paris oktober 1948, og det fejrer franskmændene med en udstilling i Cité des Sciences, hvor man præsenterer den første konceptmodel fra 1939 og en lang række andre fra årene efter krigen, både standardudgaver og specialserier. I forbindelse med udstillingen finder der en række aktiviteter sted i Cité des Sciences, herunder et stort træf for 2CV den 25. maj.

Over 25.000 i Danmark

Der blev fremstillet over fem millioner eksemplarer af 2CV i de 42 år, den blev produceret. Den sidste 2 CV kørte af samlebåndet i juli 1990.

Den blev solgt herhjemme fra 1952, og det samlede salg blev på godt 19.000 styk som personbil og 8900 som varebil. Importen til det danske marked stoppede i 1988.

2CV blev udviklet med en meget klar målsætning: "En bil der kan transportere to personer og 50 kg kartofler ved en hastighed på 60 km/t, og som kun bruger tre liter benzin på 100 km".

Oprindelig skulle 2CV bruges til markarbejde. Frankrig skulle på hjul efter Anden Verdenskrig. Til det formål tegnede Citroëns chefdesigner, italieneren Flaminio Bertoni, en bil på 400-500 kg, som skulle kunne køre bondemandens varer til byen. Målet var en bil med så god en affjedring, at der kunne stå en bakke æg på ladet, uden at de gik i stykker. Tophastigheden var 60 km/t. Men komforten var stor.

Der skulle kunne sidde fire personer i bilen, og de skulle alle kunne have en hat på. Den specielle form var Bertonis egen idé. Han var oprindelig skulptør og fik hos Citroën et skulpturelt eftermæle i blandt andet 2CV, DS-modellen og den store varevogn HY.

Ventetiden for en 2CV var i starten mellem fire og fem år.

En 2CV har aldrig haft to heste (deux cheveaux, som den hedder på fransk). Den startede faktisk med otte. I slutningen af 50erne havde den 12 og et føl, altså en halv hest.

Den indre film henter et klip frem fra en James Bond-film. Op og ned ad de sydfranske skråninger i en 2CV, skarpt forfulgt af de onde BMW-kørende skurke. James Bond slap fra det. Det gjorde skurkene ikke. Måske derfor er 2CV udødelig.

Besøg udstillingen

Cité des Sciences i det nordlige Paris, Metro: Porte de la Villette. jf. www.cite-sciences.fr

Åben daglig fra kl. 10 - 18 (Søndag dog kl. 19 og mandag lukket).
  • Fyens Stiftstidende