Pakæsel


Pakæsel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Politikere i Napoli er ved at udforme et forslag til en landsdækkende lov, der skal beskytte den originale napoli-tanske pizza mod efterligninger.

Måske skal de europæiske bilproducenter til at lave deres eget politi, som skal fange de koreanske bilfabrikker i at kopiere deres produkter. De fremadstormende asiatere er i hvert fald i fuld gang med at tage brødet ud af munden på de traditionelle bilfabrikker, når de udbyder pæne, rummelige og veludstyrede biler til lavpris.

Det mest dugfriske eksempel er Daewoo Nubira Sta- tioncar, som vi stiftede bekendtskab med forleden. En flot vogn af skue og med masser af plads til familien og ungernes legetøj. Med pæn motorkraft, aircondition og komfortabel undervogn. Prisen starter ved 200.000 kroner, godt 40.000 kroner mindre end Peugeot 307. Eller små 20.000 kroner billigere end Skoda Octavia stationcar med aircondition.

Men som tilfældet er med mange efterligninger, så er der nogle punkter, hvor originalen er bedre. Og spørgsmålet er så, om kunderne hellere vil betale ekstra for den ægte vare.

Kedelig køreoplevelse

Det gælder ikke mindst køreoplevelsen, som stadigvæk er det mindst interessante ved en koreanerbil. Styretøjet er ikke af den mest præcise type, og sammen med den lidt bløde og gammeldags undervogn giver det uinspirerende køreegenskaber. Det samme kan siges om gearskiftet, som er præget af lange og lidt kantede skiftebevægelser. Begge dele er med til, at Daewoo Nubira mest betragtes som et transportmiddel. En opgave som den går til med krum hals.

Først og fremmest er det en stor bil. Den er længere end konkurrenterne og lidt bredere. Og det kommer bagsædepassagererne til gode. De sidder nærmest som i en statsmandslimousine og kan krydse benene og strække nakken. Men de skal ikke have for meget bagage med. For selv om den store bagklap åbner op til et pænt lastrum, så er det mindre end i Peugeot 307 og Skoda Octavia. Bagsædet kan splittes op i to dele, så lastefladen bliver næsten vandret. En fin detalje. Og en tagboks monteres let på den standardmonterede tagræling.

Er den billig nok

Bag rattet genkender vi cockpittet fra den fir-dørs Nubira og fætteren med fem-døre, som kaldes Lacetti. Kvaliteten virker udmærket, men sæderne er svampede og ikke helt på højde med europæiske. Det er komfortudstyret til gengæld. Selv om den nye model vil fås i en skrabet version til 190.000 kroner uden aircondition, så er det bedste køb SX-modellen, som foruden køling af kabinen også har cd-afspiller, fjernbetjent centrallås og elruder for og bag.

Desværre er historien stadigvæk den samme, når vi kigger nærmere på sikkerhedsudstyret. På trods af, at vi befinder os i år 2004, og bilen er helt ny, så har den kun fire airbags og ingen mulighed for at købe ESP-udskridningskontrol.

Motorudvalget er til at overse. Den mest populære bliver helt sikkert 1,6 versionen med 109 hk. Den er hverken stærk eller særlig økonomisk. Men o.k., bilen lægger heller ikke op til sportslig kørsel. Til gengæld er vognen støjsvag på lande- og motorvej. Så gør det ikke helt så meget, at den lyder forpustet under acceleration. Der er lidt flere kræfter i 1,8 versionen med 122 hk, men så bliver bilen for dyr i forhold til konkurrenterne. Formentlig 220.000 kroner.

Daewoo Nubira stationcar er en pæn og praktisk bil til prisen. Men den er gammeldags og uinspirerende at køre. Personligt valgte jeg en Octavia, som stadigvæk er en helstøbt til en fornuftig pris. Men kan sagtens se det fornuftige i en ny Daewoo, som på papiret kan det hele. Om den er billig nok i forhold til originalerne, tvivler jeg lidt på.

Daewoo skal fortsat hedde Daewoo i Europa. Dermed dementerer GM Daewoo Europa de mange rygter om, at de koreanske mærke i fremtiden skulle tage navneforandring til Chevrolet, som det har været tilfældet på flere oversøiske markeder. Daewoo-navnet blev slået fast med syvtommersøm ved præsentationen af Daewoo Nubira Stationcar. Og forventningerne i Europa er tårnhøje. Til næste år ser vi en ny Matiz og tredørs-udgaven af Kalos kommer også på markedet. Og en SUV-lignende model med firhjuls-træk er også på tegnebrættet.

Pakæsel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce