Den genoplivede Mini skal på turné, som sætter spot på engelsk bilproduktion.

Designet er blevet en evergreen, selv om dagens Mini er langt fra ophavet med rødder tilbage til 1959, og så er det umiskendeligt britisk.

Derfor er det også oplagt, at det skal være Mini, som er i centrum, når det i år markeres, at der har været bilproduktion i Oxford i 100 år.

Det sker med en jubilæumsturné, hvor fire Minier besøger otte tidligere produktionssteder i Europa, hvor de tre stadig er i gang.

Det mest markante er på samlefabrikken i Oxford, hvor den første Mini løb af samlebåndet 8. maj 1959, fulgt afMinii årene frem til 1968, hvor produktionen fortsatte på British Leylands fabrik i Longbridge, London. Mini-produktionen er dog tilbage og oppe på fuldt blus, efter at BMW i 1990’erne købte og genoplivede brandet.

Samlefabrikken i Oxford er dog ikke den eneste i England, som har med Mini at gøre. Den suppleres af karrosserifabrikken i Swindon og motorfabrikken i Hams Hall.

Mini er i dag Storbritanniens tredjestørste bilproducent, og BMW Group vil investere 500 millioner engelske pund i løbende udvidelse og modernisering af koncernens produktionsanlæg i England frem til 2014.

Den første Morris, som blev produceret i Oxford i 1913, var den tosædede Morris Oxford kaldet Bulletnose. I dag bygges Mini-modellerne hatchback, cabriolet, Clubman, Coupé og Roadster på fabrikken. Mini Countryman og Paceman produceres hos Magna Steyr i Graz, Østrig.

Minifans kan følge turen på www.since1913.co.uk

  • Af: