Mange eksklusive biler som Porsche, Ferrari og Maserati blev solgt som brugt i 2009. Fleksleasing er en hurtig genvej til de dyre biler, men Skat skal altid tages i ed, råder FDM
To brugte Porsche kom på gaden hver eneste dag i 2009, som også bød på masser af eksklusive modeller af mærker som Bentley, Ferrari, Maserati og Aston Martin.

Mens nybilssalget er styrtdykket, har nedgangen i de brugte og meget eksklusive biler været begrænset. Og for nogle endda en fremgang, nemlig James Bond-favoritten Aston Martin, som der er solgt 32 af i fjor mod 25 året før. Heraf er hele 17 af den stilige DB9, der ellers i nypris står til 3.550.000 kroner.

Ferrari gik for eksempel lidt tilbage fra 100 styk til 75. Her er 360-modellen populær med et salg på 19 eksemplarer. Lamborghini havde en beskeden tilbagegang fra ni til otte, alle af den voldsomme Gallardo-model. Det viser en opgørelse, som Bilbasen har lavet ud fra tallene hos De Danske Bilimportører.

Eksklusive fugle

Den dyreste bil, der er handlet brugt i 2009 var en Mercedes SLR. En SLR koster omkring 11 millioner kroner fra ny og er set til omkring 10 millioner kroner inklusiv afgifter. Det har ikke været muligt at få oplyst salgsprisen.

Blandt de dyreste biler er en stor del af læsset trukket af biler, som er fleksleasede. Her betaler leasingtageren en månedlig ydelse på to til en halv procent af det beløb, som afgiften ellers ville udgøre. På den måde kan en drømmebil komme nærmere inden for rækkevidde.

En Aston Martin, der ellers ville stå til fire millioner kroner, hvoraf afgiften udgør de tre millioner, vil derfor kunne komme i hænde til en månedlig ydelse på 30.000 kroner, som svarer til én procent af de tre millioner kroner. Men man skal så regne med at erlægge en klækkelig førstegangsydelse.

Bilen kan så oven i købet afmeldes i vintermånederne, så der ikke betales ydelse, hvis man kun kører i den om sommeren.

Niels Grøftehauge, der er chefanalytiker hos Bilpriser.dk vurderer, at krisen har flyttet flere fra køb af luksusbil til fleksleasing.

- Der er ingen tvivl om, at fleksleasing tegner sig for en stor del. Mange af dem, der har købt de eksklusive biler tidligere, har ikke så store friværdier og har fået sværere ved at låne pengene, konstaterer han.

Frigør likviditet

Autohuset Syd i Aabenraa har mærket stigende interesse for fleksleasing og har for kort tid siden åbnet afdelingen Autoleasing Syd. Svend Callesen, der er indehaver af firmaet, er ikke i tvivl om, hvad der får flere kunder til at vælge fleksleasing.

- De har en mindre binding af likviditet, selv om udgifterne bliver de samme i den sidste ende, siger Svend Callesen.

Når leasingperioden på tre år, som typisk omfatter biler til over 300.000 kroner, udløber, er der samtidig en vifte af muligheder for leasingtageren, som hæfter for den restværdi, bilen står til uden afgift. Vedkommende kan nemlig enten forlænge leasingkontrakten, betale registreringsafgiften og køre videre i bilen, eller sælge den uden afgift et sted i Europa.

Her er den sidste del især interessant, hvis der er tale om en af de mere specielle biler. Et eksempel kunne være en Audi A6 2,7 TDI Avant Quattro fra 2007 med 80.000 km på tælleren. Her er førstegangsydelsen 125.000 kroner, den månedlige ydelse 4375 kroner og restværdien 62.500 kroner inklusive moms, hvor sidstnævnte er den pris, som bilen forventes at kunne sælges for. Hvis den bliver lavere, hæfter leasingtager for dette.

Alle de kontrakter, som firmaet laver, bliver gennemgået af Skat, så leasingtageren ikke risikerer en ekstraregning.

Per Alkestrup, der er chef for juridisk afdeling hos FDM anbefaler også klart, at man får en blåstempling fra Skat, før man kaster sig ud i et leasing-eventyr.

- Mange af ordningerne, er skruet kreativt sammen. Derfor er det en god idé, at får en bindende forhåndsgodkendelse fra Skat, siger han.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Turbulens i sigte på brugtbil-markedet

Turbulens i sigte på brugtbil-markedet