SUPERJOLLE: Zoom 8-jollen kan det hele, men slår næppe optimistjollen
En ny og lynhurtig sejljolle for de helt unge, Zoom 8 fra Børresens Bådebyggeri i Vejle, står øverst på ønskelisten hos mange fynske optimistjollesejlere, som gerne vil prøve noget nyt og mere avanceret, men jollen er tilsyneladende for dyr for sejlklubberne.

- Vi holder fast ved den gode, gamle klassiker, optimistjollen, og har endnu ingen Zoom 8-joller her i klubben, siger formanden for Kerteminde Sejlklubs optimister, Lisa Thurøe, der mener, at Zoom 8-jollen - alle dens kvaliteter i øvrigt uimodsagt - er for dyr for klubben i forhold til optimistjollen.

- Vi har ingen planer om at købe Zoom 8-jollen, men udelukker ikke, at private selv investerer i en Zoom 8-jolle, tilføjer Lisa Thurøe, der oplyser, at Zoom 8-jollerne dystede med optimistjollerne ved Sail Extreme i Kerteminde i pinsen. Optimistafdelingen i Kerteminde Sejlklub er med 52 aktive optimistsejlere Fyns nok største afdeling.

Solgt 100 joller

- Vi har foreløbig solgt omkring 100 Zoom 8-joller her i landet, heriblandt til juniorsejlere i Odense og Middelfart, siger Ole Børresen fra Børresens Bådebyggeri, som også bygger optimistjoller.

- Det er ikke helt korrekt, at Zoom 8-jollen er væsentligt dyrere end optimistjollen. Zoom 8-jollen koster lige under 29.000 kroner, mens en toptrimmet ny optimistjolle i dag koster 25.000-29.000 kroner, siger Ole Børresen.

Zoom 8-jollen henvender sig primært til juniorsejlere i 14 års alderen og opefter. De må helst ikke veje mere end 54-66 kilo, hvis kapsejladsen i jollen skal være optimal. Men sejles der kun for sjov, betyder sejlerens vægt ikke så meget. Selve jollen vejer kun godt 40 kg. Den er derfor let at transportere, for eksempel på taget af en bil. Endelig kan den opbevares stående lodret på agterspejlet. Så optager den ikke så meget plads i garagen.

To-delt mast

Masten er delt i to, hvoraf den nederste del er fremstillet af ren kulfiber, mens den øverst del består af en blanding af kul og glasfiber. Konstruktionen (også kaldet Self-depowering) giver en fleksibel mastetop, der automatisk lukker luften ud af toppen, når det blæser for voldsomt.

Alle hal er ført ud i begge sider gennem kuglelejeblokke. Kicking-strap, udhal, løjgang og Cunningham betjenes - selv under fuld planing - ubesværet fra sidedækket.

Ordliste: Kicking strap'en holder bommen nede. Løjgangen er den tværgående skinne, hvorpå skødenedhalet kan løbe. Cunningham benyttes groft oversat til fintrimning af sejlets facon.

Flyder på vandet

I modsætning til optimistjollen fyldes Zoom 8-jollen ikke med vand ved kæntring, men bliver pænt liggende på siden.

Zoom 8-jollen flyder på det brede sidedæk, og luften i masten betyder, at jollen bliver liggende på siden. Jollen rejses op ved et let tryk på kølen. Optimistjollen skal derimod tømmes for vand med et øsekar, hvis den kæntrer og bordfyldes (fyldes med vand). Opdriftsmidler i optimistjollen sikrer dog normalt, at den ikke synker.
  • fyens.dk