Med faceliftet er de sidste knaster høvlet af Opel Insignia, som nu fremstår som en mere fuldendt bil.

"Da vi lancerede Insignia, beskrev vi den som skulpturel kunst møder tysk præcision, og folk sagde: "Wauw, er det virkelig en Opel"".

Den næsten barnlige begejstring var ikke til at tage fejl af, da avisen for et par år siden mødte den engelske designer Mark Adams, som er manden, der for alvor har givet nyt liv til Opel.

Firmabilen Insignia var spydspidsen, og den har for alvor flyttet mærkets image fra cerut til cool.

Men det er en stor bil, som ikke har været en af de mest handy på markedet. Efter fem år på banen er Opel nu klar med en faceliftet Insignia, som ifølge fabrikken et pænt stykke hen ad vejen næsten er en ny bil. Vi har kørt i nyheden, og det var en positiv oplevelse.

Testbilen er stationcarudgaven, Sports Tourer, bestykket med den opgraderede 2,0 liters dieselmotor på 140 hk, det pæne Edition-udstyr og importørens leasing-udstyrspakke.

Pris: 466.900 kroner for private, mens firmafolket kan slippe med en beskatningsmæssig værdi på kun 295.990 kroner ved erhvervsleasing. Det er særdeles attraktivt og 60.000 kroner under en tilsvarende VW Passat.

Udefra ligner den strømlinede Insignia sig selv. Kun let ændrede forlygter og diodelys med en smal kromstribe over baglygterne afslører, at det er Insignia version 2.0.

Sjovt nok har Adams droppet det lagkageopdelte, nærmest ornamenterede instrumentbord, som hentede ros for sin nytænkning ved lanceringen. Men efter nogle timer bag rattet med udsigt til det mere enkle layout med ganske få distraherende elementer forstår vi ham. Det nye look giver mere ro for øjnene.

Kneben plads

Foran er der masser af plads, mens det især kniber med bredden på bagsæderne, der er noget knebne, selv om der er mere hovedhøjde end i de fire- og fem-dørs versioner.

Bagagerummet er med sine 540 liter et pænt stykke efter klassedukse som VW Passat Variant, der har 603 liter og en mere regulær indgang agter.

Den 140 hk diesel er helt klart en af modellens topsælgere herhjemme, hvor langt de fleste Insigniaer bliver solgt til det farende firmafolk. Motoren er hævet fra 130 hk til 140 hk, men den største nyskabelse ligger i fremfærden, hvor den ikke alene fører sig frem med mindre resonans, mens også opleves langt mere elastisk og kultiveret. Desværre lider maskinen fortsat af turbotøven, som gør, at man sidder og venter på, at kræfterne kommer - eksempelvis ved skift fra første til andet gear.

Trækkraften fejler med sit moment på voldsomme 370 Nm ikke noget, og økonomien er med sine 25,6 km/l også mere end godkendt. Opel har ellers præsenteret en ny letløbende 1,6 liters diesel med aluminiumstopstykke på 136 hk, der er en brik i den store omfattende fornyelse af mærkets motorprogram.

Ifølge importøren er der ingen officielle planer om at rulle den ud i Insignia, der har et par år tilbage, før en ny model anduver.

Det mere helstøbte billede passer godt på den samlede oplevelser af bilen, vi tidligere godt kunne kalde en skude uden at blinke, og hvis akilleshæl var en undervogn med tendens til at være for løs i koderne.

Fastere undervogn

Her er strammet op med nye støddæmpere og krængningsstabilisator, mens styretøjet er slebet en kende, så vi har en mere fast fornemmelse med underlaget.

Det eneste, som mangler, er måske en opstramning af frigangen i det lidt løse gearskifte, som ellers udmærker sig med en lille, næsten joystik-agtig pind.

Standard i business-versionerne er en ny otte tommer touch-farveskærm, som i tidens ånd kan bruges til at hente informationer på. Den fungerer efter hensigten.

Gammeldags betjening

Det gælder til gengæld ikke den gammeldags touchpad, af den slags, der kom frem på laptops omkring årtusindeskiftet, og som sidder ved gearstangen.

Her kan du kun styre pilen på skærmen i ryk. Det er direkte farligt for trafiksikkerheden, fordi du fumler unødigt.

Edition-udstyret omfatter ellers pænt grej som læderrat med varme, 17 tommer fælge, elbetjent sæde, regnsensor, og klimaanlæg.

Altså små skønhedsfejl på et ellers ganske fintunet bud fra Opel i firmabilklassen. Den kan Opel godt være bekendt.

  • Af:

Mere om emnet

Se alle

Fakta til Opel Insignia