Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nye biler ikke fodgængervenlige


Nye biler ikke fodgængervenlige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pas på med at dingle ud foran den nye Opel Astra eller børnecontaineren Fiat Doblo. Disse fik nemlig de dårligste anmærkninger (én stjerne) i den nyeste test af fodgængerbeskyttelse fra Euro NCAP. Testen viste, at der næsten ikke sker forbedringer, når det gælder beskyttelse af fodgængere ved en påkørsel. Og at fabrikkerne endnu ikke tager beskyttelsen seriøst.

I to år har Euro NCAP testet de nye bilers behandling af fodgængere, hvis det skulle komme til nærkontakt. Men de seneste test afslører skuffende resultater for nogle af de allernyeste modeller. Ikke mindst hos Opel, hvor modellerne Vectra og Meriva tidligere har fået dårlige karakterer.

Den eneste af de testede biler, som fik anstændige tre stjerner i den seneste test, var VW Golf, som har en front, der er konstrueret til at beskytte fodgængere ved påkørsel. Dermed er det indtil videre kun den tyske familiebil, som sammen med fætteren Touran, Honda Stream, Honda Civic, Honda CR-V og Mazda Premacy har opnået pæne tre stjerner.

Formanden for Euro NCAP, Max Mosley, er skuffet over, at bilfabrikanterne ikke lægger større anstrengelser i arbejdet med at udforme bilerne, så de gør mindst mulig skade, hvis de rammer et menneske. Som det er nu, er bilerne simpelthen for hårde og utilgivende, hvis de rammer de bløde trafikanter.

Overordnet drejer det sig om at konstruere motorhjelmen og kofangere på en måde, så de er bløde over for trafikanterne.

Årsagen til, at bilfabrikanterne ikke i langt højere grad er opmærksom på de bløde trafikanters sikkerhed, kan man kun gætte om, men det vil nok ikke være helt forkert at antage, at det hænger sammen med den manglende markedsføringsmæssige værdi.

Men nu tvinger EU-kommisionen altså fabrikkerne til at gøre noget seriøst ved de nye bilers hårdhændede fremfærd over for fodgængere.

Nye biler ikke fodgængervenlige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.