Stof er kommet på mode igen i cabrioletverdenen. Mød to nyheder med blød hat: Audi A3 2,0 TFSI Cabriolet og BMW 125i Cabriolet
Nye cabrioleter må gerne være gjort af godt stof. Selv om de fleste bilmærker i dag har en cabriolet på programmet, der har en hat af stål, så er der fortsat et marked for den klassiske kaleche af stof.

Det er en klassisk billøsning, der har flere fordele. Blandt andet er stof lettere og billigere end metal, så vægten bliver holdt i ave. Og så kan det være praktisk, da et stykke stof ikke fylder nær så meget i bagagerummet som et sammenfoldet metal-tag. Og så er der noget særligt over at køre cabriolet med kaleche: Når det regner, er det som at sidde i et lille telt og selv på længere afstand er det let at se, at det er en åben vogn.

At en kaleche anno 2008 er noget der dur, viser testen, hvor jeg letter låget på Audis nye A3 Cabriolet og BMWs lige så friske 125i Cabriolet: Begge vogne gør brug af en stor klud, der kører hen over bilen, hvis føreren ønsker det. I princippet er det også en billigere løsning, men det gør nu ikke ugens to testbiler til et decideret fund.

Audi forlanger 568.080 kroner for sin klaphat med 200 hestes benzinmotor og automatgear, mens BMW vil have 655.130 kroner for den åbne 1-serie, som er udstyret med sekstrins manuelt gear. Og det er vel at mærke uden ekstraudstyr, som begge testbiler var fyldt til randen med.

Alligevel er der omkring 100.000 kroner at spare i forhold til de respektive storebrødre, Audi A4 og BMW 3-serie.

Udseende betyder noget

Nuvel, køreglæde og lækkert design med indbygget hårtørrer kan ikke altid gøres op i penge, så lad os starte med det, de færreste vil indrømme betyder noget: Designet.

På papiret en vanskelig start for både Audi og BMW, der næppe vil modtage designpriser for hverken A3 eller 1-serien. Men for BMW ender det hele alligevel lykkeligt, som i en anden Hollywood-film. I åben form er det som om designet endelig finder sig til rette med elegante linjer og en vellykket afslutning, i modsætning til A3, der i bedste fald kan kaldes afstumpet.

Også i profil ligner 1-serien et hit, hvor Audi ser lidt forkert ud. Gadens parlament er heller ikke længe om at danne sig en mening om de to testbiler. Langt de fleste drejer hovedet efter den elegante BMW.

Bag rattet svarer Audi igen med suveræn kvalitet, som man skal bilklasser op for at finde noget, der matcher. Og den har en kaleche, der folder sig ned på kun ni sekunder og op igen på 11 sekunder. Det er genialt, hvis du bliver overrasket af en byge. Hvis du vil lege med kalechen, mens du kører i Audien, må du dog af med godt 18.000 kroner ekstra for den automatiske kaleche, der er standard i BMW. Og du må kun køre op til 30 km/t, hvis du vil lukke af for vind og vejr. Kalechen lukker næsten dobbelt så hurtigt som i BMW, hvis kaleche til gengæld kan folde sig op, mens bilen kører op til 50 km/t.

Bagsæde til store børn

Begge biler har et bagsæde, og begge har kun plads til mindre voksne bagi, der oven i købet må finde sig i at sidde godt klemt. Skal det være, sidder man dog bedst i Audien, der også har det største bagagerum. Har du behov for at et par voksne skal sidde komfortabelt bagi, er der ingen vej uden om de respektive cabrioletudgaver af Audi A4 og BMW 3-serie.

Kører du taget ned for at kigge til himlen, er det endvidere ikke nogen god idé at køre på storindkøb. Bagagerummet formindskes til det halve i både A3 og 1-serien.

Hvis du planlægger at bruge bilerne til bykørsel, advarer vi også om et elendigt udsyn bagud, når taget et kørt op. Der dannes nemlig en massiv blind vinkel, der kan skjule en hel bybus.

Så det er af sted ud på landet igen.

Selv om det er skønt at køre åbent, så tillader det danske klima ikke, at vi glemmer alt om komfort og støjniveau i lukket tilstand. Og her vinder Audi point på den fine kaleche, der godt nok koster ekstra i forhold til standardudgaven, men er alle pengene værd, da den sænker støjniveauet i forhold til BMW og fjerner hovedparten af den buldren fra teltet, der præger 1-serien.

Er vejen præget af buler og huller, er det dog ikke ønskværdigt at befinde sig i nogen af bilerne, hvor en hård affjedring giver fører og passagerer en lidt hårdhændet behandling.

Men lad os bare sige det med det samme: Stik bilerne en landevej, og du bliver belønnet med en intens fornemmelse af fuglenes kvidren og vinden, der bruser. Mundvigene går simpelthen op, når tagene går ned

Det skyldes, at taget - i modsætning til moderne coupe cabrioleter lavet af metal - ikke er trukket hen over førerens hoved i samme grad for at gøre et metaltag så kort som muligt. Men husk vindafviseren, der er ekstraudstyr i BMW. Den reducerer vindsuset i høj fart til et minimum.

Overlegen BMW-motor

Med taget nede er der også bedre forudsætninger for at nyde den perfekte symfoni, som BMW's motoringeniører har komponeret. Den 218 hestes benzinmotor er faktisk en 3,0 motor, og det mærkes i det daglige. Uanset omdrejningstal trækker mesterværket af en motor bare lystigt. Det gør kraftværket i Audi også, men på en langt mere maskinel facon. Den har 200 heste og turbolader, så dens 200 heste gør den næsten lige så kvik som BMW.

På tankstationen er der ingen af de herrer, der bør ruinere dig: Vi kørte omkring 11 km på literen.

Det er der til gengæld rig mulighed for, hvis du nærstuderer listen over ekstraudstyr, hvor alt det sjove koster. Blandt andet koster læderindtræk, der nærmest er en nødvendighed i en cabriolet, mellem 20.000 kroner (Audi) og 37.000 kroner (BMW).

Testen viser dog, at stof sagtens kan være sagen i en moderne cabriolet.

Audi vinder på den lavere pris og praktisk anvendelighed, hvorimod BMW taler mere til følelserne med sit lækre design og sin suveræne motor. I sidste ende er det altså et spørgsmål om økonomi og personlighed. Stod det mig frit at vælge, ville jeg uden tvivl sætte mig bag rattet af BMW.
  • Fyens Stiftstidende