VW Passat er interessant igen med ny, støjsvag dieselmaskine
Tænk engang, at et nyt indsprøjtningssystem kan gøre så stor en forskel: VW Passat er næsten ikke til at kende igen med ny dieselmotor, der betjener sig af det kendte commonrail-system og dermed har sagt farvel til det støjende pumpedyse-princip. Der er fortsat 140 heste at gøre godt med, men de virker mere harmoniske og ikke mindst mindre højtrøstede end forgængerens.

Ellers er Passat sig selv. Designet er stadig til den tunge side, og grov asfalt får Passaten til at rumle højlydt. Interiøret begynder også at se en anelse træt ud i forhold til konkurrenterne.

Testens bedste gear

Dyderne har Varianten bevaret. Tyskerne fedter ikke med køreglæden, selv om den ikke er nogen sportsvogn. Til gengæld mestrer den hurtig svingkørsel og har en imponerende retningsstabilitet på motorvejen. Gearskiftet er også testens bedste med korte, hurtige skift, og ved høje hastigheder er der ikke en lyd, der undslipper det effektivt isolerede motorrum. Og man er hurtigt oppe i fart.

Passagerer vil også elske folkevognen: Der er nemlig god plads, og bagagerummet med plads til 603 liter er blandt de ypperste i klassen. Al det gods skal være nemt at stuve, så derfor er læssekanten helt nede på 62 cm fra gadeplan.

Desværre følger nakkestøtterne ikke automatisk med ned, når bagsædet klappes sammen, så det er nødvendig at afmontere dem først. Det er set smartere - blandt andet i Honda Accord Tourer, hvor nakkestøtterne automatisk stryger ned.

Spørgsmålet er, om VW Passat kan retfærdiggøre at være blandt de dyreste: Testbilen, 2,0 TDI Sportline, koster 481.394 kroner, hvilket gør den næstdyrest efter Audi. VW oplyser dog, at firmabilskunder kan få flåderabat på 48.803 kroner. Det rykker prisen nærmere Skoda Superb, som dog overskygger den, når det gælder plads, komfort og rå motorkraft.