Ny Picasso ligner mesterklasse

Citroën Grand C4 Picasso har sin egen profil med en tagræling, som starter ved foden af A-stolpen og fremhæver det store rudeareal på siderne. For at forene det designmæssige med det praktiske fungerer midtersektionen af tagrælingen til montering af tagbøjler. Fotos: Patrick Legros

Ny Picasso ligner mesterklasse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Let adgang til alle sæder og et design, der er anderledes i forhold til den mindre C4 Picasso. Det er Citroën C4 Grand Picasso, der også fås med ny dieselmotor

Længere, mere rummelig og med et distinkt design skaber den røde tråd i Citroëns C4 Grand Picasso.

Bilen er en direkte konkurrent til klassens øjeblikkelige bestsellere Toyota Verso og Renault Grand Scenic, og knap 500 km i den nye Citroën afslører en god komfort og et tilpas vægtet styretøj samt en kabine, der er stor som en mindre dagligstue med masser af lys og rumfornemmelse. Tilhængere af automatgear kan glæde sig over, at Citroën med den syvpersoners Picasso lancerer en ny økonomisk diesel på 2,0 liter med 150 hk og ægte automatgear. Den lille fempersoners fås nemlig ikke med rigtigt automatgear, men kun med manuel gearkasse tilsat en elektrohydraulisk automatisk koblingsfunktion.

Den nye diesel ruller op til 23,8 km/l i manuelt gear, hvilket er flot for så stor en bil.

Med en akselafstand på 284 cm er der dømt plads til syv, men præcis som hos konkurrenterne er de sidste to stole mest til kortere ture eller ikke alt for store børn. Sådan er biltypen, og det er fint nok, for adgangen til sidste række er formentlig klassens bedste, og jeg kan selv sidde der og hoppe ud og ind uden at skulle tilses af kiropraktor bagefter. Begge pladser har læselamper og egen loftsmonteret friskluftdyse med reguleringsmulighed og udmærket plads i armene i siden af karrosseriet. Jo, det virker meget gennemarbejdet.

De to stole på tredje række klappes let væk og efterlader et plant rum, når stolene ikke er i brug, og det guver mulighed for at transportere 645 liter bagage. Hvis anden række skydes helt frem, napper bilen op til 700 liter, og for komfortens skyld kan stolene på 2. række varieres i sædevinklen. Præcis som i den fempersoners C4 Picasso er gulvet helt plant, hvilket betyder, at man også sidder godt på midterpladsen. Skal man finde noget at brokke sig over er det, at sæderne er lave, hvilket resulterer i, at man sidder med knæene pegende opad og uden så meget støtte under lårene.

Fuld underholdning er en mulighed på det rummelige bagsæde.
Fuld underholdning er en mulighed på det rummelige bagsæde.
Foto: www.curtet.com mob:+33609097896

Design, der rykker

Citroëns seneste biler har været meget fokuserede omkring formgivning, og den store Picasso er ingen undtagelse. Den skiller sig ud fra lillesøster med en markant bagende og en formgivning af tagprofilen, der får bilen til at se meget langstrakt ud.

Reelt har den kun den modulære platform og fronten tilfælles med sin lillebror, idet bagdørene er bredere og tagkonstruktionen anderledes med integrerede lastholdere.

Den nye modulopbyggede platform EMP2 giver mulighed for akselafstanden på 2,84 meter, hvilket er 11 cm mere i forhold til forgængeren, men til gavn for bilens evner i byen har man ikke øget længden, der stadig er 4,59 meter.

Instrumenteringen er identisk med lillebroderens, hvilket betyder komplet digital instrumentering, opbygget med to skærme i midten: en touch-screen på 7 tommer og en 12 tommer- skærm.

Den lille skærm er standard på alle udgaver. Den rummer syv kontakter for styring af ventilation, navigation, radio og telefon m.m. Den store skærm viser information om kørslen.

På de to første udstyrsniveauer er den store skærm en LCD-skærm, og først på udstyrsniveau 3 er der tale om en HD-skærm, hvor føreren selv kan vælge tema/farver.

Ved lanceringen omfatter det danske program to dieselmotorer på 92 og 115 hk. Hertil kommer to benzinmotorer, VTi 120 og THP155, med henholdsvis 120 og 156 hk.

Udstyrsniveauerne hedder Attraction, Seduction og Intensive. Standardudstyret omfatter blandt andet hill-holder, aircondition, og varme i forsæderne, mens syv sæder kun er standard på Seduction og Intensive.

I samspil med en venderadius på blot 11 meter mellem kantstene er bilen meget let at sno ind og ud på snæver plads, og det er en vigtig egenskab for biltypen.
I samspil med en venderadius på blot 11 meter mellem kantstene er bilen meget let at sno ind og ud på snæver plads, og det er en vigtig egenskab for biltypen.
Foto: GREG

Fornuftige priser

De danske introduktionspriser eksklusive levering starter ved 269.990 kroner for Grand C4 Picasso VTi 120 Attraction, og med dieselmotor ved 289.990 kroner for Grand C4 Picasso e-Hdi 90 Attraction.

Et par måneder efter introduktionen kan bilen leveres med den nye BlueHDi 150, der er en Euro 6-motor med et særligt system for reduktion af Nox (SCR, Selective Catalytic Reduction). Med denne motor kan Grand C4 Picasso leveres i de to udstyrsniveauer, Seduction og Intensive, samt Exclusive.

7 tommer-skærmen er standard på alle udgaver og rummer kontakter for styring af ventilation, navigation, radio og telefon m.m. 12 tommer-skærmen viser information om kørslen.
Kabinen udmærker sig ved masser af plads, lys og komfort samt en lang række spændende nye teknologier, herunder instrumentering i form af touchscreen og muligheder for ekstraudstyr.
7 tommer-skærmen er standard på alle udgaver og rummer kontakter for styring af ventilation, navigation, radio og telefon m.m. 12 tommer-skærmen viser information om kørslen. Kabinen udmærker sig ved masser af plads, lys og komfort samt en lang række spændende nye teknologier, herunder instrumentering i form af touchscreen og muligheder for ekstraudstyr.
Med en akselafstand på 284 cm er der dømt plads til syv personer, men præcis som konkurrenterne er de sidste to stole mest til kortere ture eller ikke alt for store børn.
Med en akselafstand på 284 cm er der dømt plads til syv personer, men præcis som konkurrenterne er de sidste to stole mest til kortere ture eller ikke alt for store børn.
Foto: GREG

Ny Picasso ligner mesterklasse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce