Der skulle gå 51 år, inden navnet Isabella blev officielt
Spørger man i dansk erhvervsliv og specielt blandt campingfolket, også de mange millioner uden for landets grænser, om, hvem eller hvad Isabella er, falder svaret prompte.

Det er en stor anerkendt dansk producent af fortelte.

Spørger man i samme kredse om, hvem Jydsk Camping Industri er, vil kun et fåtal kunne svare, men der er altså tale om én og samme virksomhed.

Alligevel skulle der gå 51 år, før det kendte Isabella-navn erobrede pladsen som hele virksomhedens navn. Det er nu sket.

- Vi synes, det er helt naturligt at skifte navn, når der er brugt 51 år på at opbygge superbrandet Isabella i Danmark og Europa, og alle kender virksomheden som det, siger administrerende direktør, Claus Astrup-Larsen, Isabella A/S i Vejle.

Opkaldt efter tysk bil

Historien bag at kalde produkterne Isabella er lidt uklar, men der er forskellige bud på navnevalget.

Søren Odgaard, der døde i 2005, stiftede virksomheden i 1957 ud fra overbevisningen om, at det fri liv med camping ville komme til at bjergtage danskerne. Han fik ret, og teltene fik navnet Isabella.

En af historierne går på, at inspirationen til navnet kom fra en af 50’ernes smukkeste kvalitetsbiler: Borgward Isabella.

En anden historie siger, at stifteren lod sig inspirere af en smuk, spansk dronning med samme navn.

Ingen ved det med sikkerhed, men det er derimod sikkert, at navnet har fulgt virksomheden fra den første produktion i en kældergarage i Vejle til en position som Europas største producent af fortelte.

- Vi glæder os til at gå ind i fremtiden under Isabella- navnet. Campinglivet er populært som aldrig før både i ind- og udland, siger Claus Astrup-Larsen.
  • Fyens Stiftstidende