Den 9. oktober kører Kronprinsesse Mary mod Nordjylland. Ikke for at spise fisk og drikke kold hvidvin på havnen i Skagen, men for at klippe snoren over til den sidste etape af de to motorveje i Vendsyssel. Motorvejene er blandt andet af Politikens ATS redaktion blevet kaldt Jens Risgaard Knudsens Allé.

Risgaard Knudsen, der var valgt i Vendsyssel, fik sammen med blandt andre Svend Heiselberg (V) gennemtrumfet, at Nordjylland ikke blot skulle have én, men to motorveje i den såkaldte V-løsning som en slags kompensation for, at den sydlige del af Danmark blev bundet sammen med Storebæltsbroen.

Projekteringsloven blev vedtaget i 1988, og anlægsloven fulgte i 1990, men der skulle gå 14 år, før det over 100 km lange og 2,8 mia. kr. dyre projekt var gennemført. E45 til Frederikshavn blev færdig i 2000.

Den del af motorvejen som Kronprinsesse Mary åbner, er de allersidste ti km mellem Hjørring og Hirtshals. De sydligste knap seks kilometer er anlagt som motorvej oven i den tidligere motortrafikvej, mens de sidste seks km ned til færgehavnen i Hirtshals er almindelig hovedvej med først fire og til sidst tre spor.

Med snoreklippet vil der ad E39 være ubrudt motorvejsforbindelse fra den nordjyske havneby til hele Europa.
  • fyens.dk