Efter flere år med tordnende fremgang oplever campingbranchen en tilbagegang
I en forårs- og sommertid, hvor camping-livet boomer som sjældent før, oplever de danske forhandlere af campingvogne, at salget begynder at vige. Sidste år havde forhandlerne også forventet en tilbagegang efter mange års vækst, men salget strøg alligevel fortsat i vejret, og nu kommer stagnation og nedgang så.

- Nedgangen rammer især de mindre og svage mærker, mens de store mærker bedst holder skansen, siger Peter Outzen, formand for forhandlerorganisationen Campingbranchen.

- Der er nok nogle forhandlere, der har spændt buen for hårdt, og som lever livet farligt, men i branchen som helhed er der ikke noget alarmerende.

Han regner med en tilbagegang i nysalget på fem-ti procent ved årets udgang

2008-sæsonen startede ellers optimistisk med masser af solgte campingvogne, og det skyldtes sikker både det lune forårsvejr og de gunstige økonomiske konjunkturer. Konjunkturerne har siden vendt sig med højere renter og forventninger om en generel nedgang i økonomien, og det er nok årsager til tilbagegangen.

- Men det måtte jo komme på et tidspunkt, vi havde regnet med, at det kom sidste år, siger Peter Outzen.

Omkring 10.000 brugte campingvogne står lige nu rundt om hos landets forhandlere, og nogle har flere end 200 brugte vogne stående. Det tærer på kassekreditten, og Peter Outzen vil da heller ikke udelukke, at nogle forhandlere må lukke butikken.

Mens nysalget falder, er der godt booket op på værkstederne hos campingforhandlerne, fordi camping-højsæsonen nærmer sig. Nogle steder har kunderne kunnet komme til i løbet af en uge eller to, men hos SK Caravan i Blommenslyst ved Odense er der trods indretningen af et nyt og større værksted ventetid frem til på den anden side af sommerferien.

- Vi oplevede i år en mere stille pinse end sædvanligt med nysalget, men både store mærker som Hobby og Adria havde vi fremgang, siger Mads Fuglsang fra SK Caravan.
  • Fyens Stiftstidende