Citroën C5 har masser af stil og fin komfort, mens pladsforhold og køredynamik halter bagefter
I en snæver vending ligner den Audi A4 Avant. Jo, der er ingen tvivl om, hvor Citroëns designere har skelet hen, da de tegnede den nye C5.

Især agter er der en slående lighed med Avanten tilsat en langstrakt kabine og en front, der er både pompøs og elegant. Udformningen har en anden fordel, da der praktisk talt ingen vindstøj er. Dieselmotoren med 138 heste hører du kun under kraftig acceleration.

Men indretningen kræver lidt tilvænning i forhold til testens andre fartøjer. Rattets nav er nemlig omringet af knapper til justering af radio, fartpilot, og hvad bilen ellers er udstyret med. Men hvad mere specielt er: Navet drejer ikke med rundt, når chaufføren vrider i kransen, så knapperne sidder altid samme sted på indercirklen. Det hele er lidt forvirrende, og cockpittet er præget af ringformede visere, der kan være svære at aflæse. Franskbrødet slipper dog ikke for yderligere klask bagi. Pladsforholdene virker dårligere end i forgængeren, selv om vognens ydre mål er vokset.

Bagagerummet er på papiret et af klassens mindste, men heldigvis er åbningen stor, så det er let at stuve.

Og så er der C5' s vægt. Den 1700 kilo tunge bil har til tider svært ved at følge konkurrenterne. Til gengæld tilbyder den sammen med testbilens klassiske stålfjedre en fornem komfort på motorvejen, så man ikke skal køre med lukket mund for at holde plomberne på plads. Det kan endda blive endnu mere behageligt, hvis du vælger luftaffjedring.

Uanset undervogn kommer C5 dog til kort på testbanen, hvor et lidt upræcist styretøj ikke bidrager positivt til køreglæden. Næ, C5'eren er i sit rette element på en lang tur. Så kan du læne dig tilbage i de bløde sæder og glæde dig over, at du har betalt mindre for bilen end dem, der kører i de fleste af konkurrenterne. Citroën forlanger 363.480 kroner for testbilen, 2,0 HDI Dynamique, der blandt andet har fartpilot og 17 tommer alufælge.

Til gengæld kan du ikke prale af den bedste bil. Men helt sikkert en af de flotteste og mest behagelige.

Mere om emnet

Se alle
God høst af firmabiler

God høst af firmabiler

Værsgo, hr. minister

Værsgo, hr. minister

Mere x-faktor

Mere x-faktor