Med 1190 Adventure griber østrigske KTM ud efter toppen blandt langtursmotorcyklerne. Alt efter humør og underlag kan man elektronisk regulere motorens karakter, stel og affjedring.

BMW har med 1200 GS-modellen længe dikteret klassen. Få motorcykelproducenter har nået folkene fra Bayern til sokkeholderne, når det kom til at lave en Alleskönner, eller en motorcykel, som, uanset vejens beskaffenhed, synes skabt til at rejse jorden rundt på.

Salgstallene siger det klart. BMW 1200 GS er Europas mest solgte motorcykel. Den succes har selvsagt åbnet øjnene hos konkurrenterne, som alle har brugt store ressourcer på at udvikle lignende modeller. Nu følger østrigske KTM med sit bud på en hyper-anvendelig langturs-enduro.

Overalt i Europa er 1190 Adventure blevet modtaget med begejstring, hvilket ikke mindst skyldes motorcyklens kombination af en potent motor, lav vægt, traction control, fuldt integrerede ABS-bremser og et sofistikeret elektronisk program, hvor man ved et tryk på en knap kan ændre motorcyklens karakter fra en godmodig og regnvejrssikker morfarcykel til en dynamisk sportsmotorcykel på få sekunder. I princippet køber man på den måde fire motorcykler på en gang.

Systemet med elektronisk indstilleligt stel, affjedring og motor er det nyeste skrig inden for high-end-motorcykler, og bortset fra Ducati, som var første producent til at introducere systemet på sin 1200 Multistrada, virker KTM lige for tiden med sit system til at være længst fremme i skoene.

Men virker systemet efter hensigten? Ja, er svaret. Og selv om det retfærdigvis skal siges, at undertegnede desværre ikke nåede at prøve 1190 Adventure af på alle indstillinger, da KTM’s fællesnordiske afdeling forleden stillede motorcyklen til rådighed hos den danske forhandler, Aagesen MC i Rødovre. Dertil var køretiden for kort. Den umiddelbare oplevelse var imidlertid, at den elektroniske hjælp er en ægte øjenåbner.

Maskinen kan neddrosles

Motoren på 1190 Adventure er en modificeret udgave af KTM’s 175 hk stærke V2’er fra sportsmodellen RC8 - altså i udgangspunktet en uhyre potent motor og sammen med Ducatis 1200 Multistrada lige nu de stærkeste på enduro-markedet. På 1190 Adventure er RC8-motoren neddroslet til 150 hk. Dermed snakker vi også om en motorcykel, som snildt klarer 240-250 km/t.

Er man imidlertid ikke helt klar til at håndtere alle kræfterne, klikker man blot på funktionen ”rain” eller ”offroad” på det let håndterbare knapsystem, og vupti, nu yder motorcyklen maksimalt 100 hk, og nu kommer gassen, i særdeleshed på ”rain”-funktionen, blødt og kontrolleret. Det samme gør sig i princippet gældende for ”street”-funktionen, hvor motoren ganske vist yder 150 hk, men stadigvæk afleverer kræfterne i fuld kontrol.

Så er det straks anderledes i ”sport”-udgaven. Skiftet mellem de fire forskellige køreprogrammer foregår fuldt glidende under kørsel, og da undertegnede - på vej ned ad en de københavnske omfartsveje - på et tidspunkt skiftede til ”sport” og efterfølgende åbnede for gassen i 3. gear, sprængte østrigeren med et snuptag de snærende bånd. Accelerationen var så voldsom, at det 19 tommer store forhjul omgående rejste sig fra vejen. Lynhurtigt blev rejsningen dog bragt til ende af motorcyklens traction-control.

Når 1190 Adventure er indstillet i ”sport”-modus, kommer gassen meget direkte. Indstiller man på samme tid affjedringen til ”sport”, hvor motorcyklens dæmpning ligeledes bliver direkte og hård, har man reelt en motorcykel, som hvad angår kræfter og kørselsdynamik vel kun må give fortabt over for deciderede sportsmotorcykler.

Letkørt

Men ét er alskens hightech-elektronik, noget andet, hvordan KTM 1190 Adventure kører. Først og fremmest er motorcyklen ergonomisk indrettet. Man sidder ganske enkelt fremragende bag det brede styr. Dejligt oprejst og godt beskyttet bag den indstillelige vindskærm. Alle trykknapfunktioner er enkle at bruge, og multidisplayet giver god oversigt – lige fra de allerede nævnte elektroniske hjælpeprogrammer til gearskifte-indikator, alverdens trip-programmer og så videre. Hastigheden angives digitalt, mens omdrejningstælleren er af den analoge type.

KTM 1190 Adventure opleves trods sin størrelse uhyre letkørt. Til sammenligning er den med sin fuldtankede vægt på 230 kilo ca. 40 kilo lettere end konkurrenter fra Yamaha, Honda og Triumph, og den følger lynsnart alle input, den får. Undertegnede oplevede på intet tidspunkt, at motorcyklen gjorde ting, den ikke havde fået besked på. Igen skal det nævnes, at den korte køretid på motorcyklen ikke giver et komplet indtryk af køreegenskaberne, men bedømt på førstehåndsindtrykkene, og så længe vi snakker modeller på plus 900 CC, har denne signatur aldrig tidligere prøvet så dynamisk og letkørt en motorcykel.

Solidt bygget

Og hvad med kvaliteten? KTM er relativt ny på markedet for gademotorcykler, men har en lang historie inden for cross-motorcykler, ligesom fabrikken har høstet store og mange triumfer i det berømte Dakar-rally. Generne herfra er selvfølgelig en del af 1190 Adventures DNA. Den historik, kombineret med et økonomisk samarbejde med den førende indiske scooter- og motorcykelkoncern Baja, som er største aktionær i KTM, betyder, at østrigerne både har knowhow og midler til at udvikle produkter, der modsvarer krævende kunders forventninger. Fornemmelsen af kvalitet skal selvfølgelig også være i top for en motorcykel, der på danske plader koster 286.000 kroner.

Enkelte steder stikker det i øjnene, at KTM har valgt billige plasticdele frem for aluminium, men grundlæggende virker kvaliteten fuldt på højde med tilsvarende modeller fra konkurrenterne. Så pas på, BMW, Honda og hvad de etablerede motorcykelproducenter nu hedder: Der er en østriger i vindspejlet, og den vil gerne forbi.

  • fyens.dk