Millionerne ruller: Dansk salg i superbiler trods krise

Trods krisesnak er der stadig et stabilt salg af biler i superklassen. Faktisk så godt, at der nu for første gang siden 2005 er solgt en ny Rolls-Royce herhjemme.
Foto: Rolls-Royce

Millionerne ruller: Dansk salg i superbiler trods krise

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For første gang i otte år er der solgt en ny Rolls-Royce herhjemme. Også salg i Range Rover og BMW M

Trods krisesnak er der stadig et stabilt salg af biler i superklassen. Faktisk så godt, at der nu for første gang siden 2005 er solgt en ny Rolls-Royce herhjemme. Det skete i maj, hvor mærket, hvis modeller koster fra omkring seks millioner kroner, kom på danske nummerplader. Vel at mærke på fuld afgift og ikke grænseplader.

I den anden ende af skalaen er der allerede solgt 24 eksemplarer af den nye Range Rover, som koster fra 2,5 millioner kroner stykket på hvide plader. Samtidig har importøren 50 ordrer på den nye Range Rover Sport, der med ekstraudstyr let løber op i 2 mio. kroner.

Ifølge Michael Lund, pressechef hos importøren, British Car Import, er der et konstant marked i premium-segmentet, som er rimelig upåvirket af de økonomiske vinde.

- Det er typisk folk, som er vant til at købe bil i den prisklasse. Det kan for eksempel være selvstændigt erhvervsdrivende eller nogle, som har solgt deres virksomhed, forklarer Michael Lund.

En lignende melding har BMW Danmark. I år har importøren til dato solgt fire af de såkaldte M-modeller, fordelt på M6 Gran Coupé, M6 Cabriolet og M5 sedan. Det er modeller, som ligger mellem cirka 1,6 -2,7 millioner kroner. Og det er et antal, som ligger stabilt.

- Der findes folk, der har pengene og køber det, de vil have, siger Mette Lolholm, der er pressechef hos importøren, som forventer at sælge en halv snes af den nye supersportsvogn BMW i8, som kommer til næste år til en pris på 2,5 mio. kroner.

Enkelte fleksleaser, men de fleste køber bilen.

- Det er dyrt at lease på det niveau. Og de fleste vil alligevel hellere eje bilen selv, siger Mette Lolholm.

Foreløbig er der i år solgt 11 af den store suv Porsche Cayenne og fem af den ligeledes imposante Panamera. Som et kuriosum er der i 2011 også solgt en Bentley Mulsanne af den slags, kongehuset har. Her er nyprisen omkring en halv snes millioner kroner. Der findes dog også nyere importerede biler i superklassen. En nordjysk bilforhandler havde for et par år siden en Rolls-Royce Phantom årgang 2006 til 4,4 mio. kroner i vinduet.

Formanden for den danske Rolls-Royce-klub, Jens Kjærulff, har kendskab til fire nyere Rolls-Royce på danske nummerplader. Klubbens medlemmer selv gør mest i de lidt ældre modeller.

- Dem, som køber en ny Rolls-Royce, gør det for at vise, de kan noget. Ejere af ældre modeller går mere op i det historiske og så selve håndværket i bilen. Der er flere, som kunne have råd til en nyere Rolls-Royce, men de vil ikke være til grin ved at betale de høje afgifter, siger formanden.

En Rolls-Royce Ghost til seks- syv millioner kroner koster da også kun to millioner kroner uden afgift.

Range Rover har en dedikeret kundeskare, som er klar til at betale 2,5 mio kr. når der kommer en ny model.
Range Rover har en dedikeret kundeskare, som er klar til at betale 2,5 mio kr. når der kommer en ny model.
Foto: Christian Schacht
En stor sag som BMW M6 cabriolet koster fra 2,7 mio. kroner. Og den har også et publikum hjemme.
En stor sag som BMW M6 cabriolet koster fra 2,7 mio. kroner. Og den har også et publikum hjemme.
Foto: BMW
Der er igen gang i salget af den store Porsche Cayenne. I år til dato er der solgt 11 stk.
Der er igen gang i salget af den store Porsche Cayenne. I år til dato er der solgt 11 stk.
Foto: Porsche

Millionerne ruller: Dansk salg i superbiler trods krise

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce