Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Miljøbil til borgmester


Miljøbil til borgmester

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvis Svend Auken stadig havde været miljøminister i dag, havde det nok været ham, der som den første havde bestilt en Toyota Prius som ministerbil. Men med Svend ude af ministerrækken er det i stedet Københavns miljø- og forsyningsborgmester, Winnie Berndtson, der bliver den første indehaver af en hybrid-bil som tjenestevogn.

At det er en borgmester, og at bilen bliver købt som tjenestevogn og ikke af helt almindelige mennesker skyldes, at det mildest talt trækker ud med at give rabat i registreringsafgiften som belønning for bilens gode miljømæssige egenskaber.

Bortset fra de to eksemplarer, som den danske Toyota-importør besidder, er Københavns miljø- og forsyningsborgmester blevet den første dansker, der har købt sig en Toyota Prius.

Bilen, som drives af både en benzin- og en elmotor, skal transportere miljøborgmesteren rundt til hendes opgaver i hovedstadskommunen. Og storbykørsel er netop det, bilen er skabt til.

At miljø- borgmesteren i øjeblikket er ene om at køre Prius, skyldes en kombina- tion af avanceret teknik og en meget høj registreringsafgift.

To motorer, et ekstra batteri og et kompliceret styresystem gør bilen dyrere end andre, og når det hele skal ganges med en registreringsafgift på 280 procent, kommer Prius op i 432.000 kroner, og det er der ikke mange, der har råd til.

Årsagen til den høje pris skal findes i, at hybridbiler, i modsætning til den lille dieselbil VW Lupo, som på grund af en særlovgivning oppebærer en skatterabat på 33 procent, ikke opnår afgiftslempelse.

Den manglende vilje til at give den miljøvenlige Prius en afgiftslettelse virker grotesk, set i lyset af alle de brændstofslugende gulplade MPVer som VW Touran og Porsche Cayenne, der vejer over to tons, og som af den grund betaler mindre i registreringsafgift.

Toyota Danmark har i et åbent brev til skatteminister Svend Erik Hovmand nu spurgt, hvad der er blevet af hans løfte fra november 2003 om at se på problemstillingen. Efter hvad vi erfarer, har Svend Erik Hovmand endnu ikke svaret på det åbne brev.

Miljøbil til borgmester

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.