Ford Mondeo er klassens største vogn og en af de mest komfortable
Feltets bedste bil. Så kontant var meldingen fra hovedparten af journalisterne, der deltog i kåringen af Årets Bil 2008. Alligevel måtte den tage til takke med en tredjeplads, da prisen på knap 300.000 kroner trods alt er i overkanten af, hvad familien Danmark kan afse i bilbudgettet.

Størrelsen på bilen er markant, og den bliver yderligere underbygget på bagsædet, hvor der er så meget benplads, at man kan sidde med benene over kors. Det er også nemt at udvide bagagerummet til en plan lasteflade, og faktisk skal man kigge en ekstra gang, når den store klap bliver åbnet. Der er masser af plads. Og selve bagagearealet er helt reelt uden hjulkasser, der optager plads.

Fladt gennem svingene

Foran sidder man placeret forholdsvis højt i store sæder med fin støtte til hele kroppen og har udsigt over et enkelt og luksuriøst instrumentbord. 1,6 benzinmotoren er for astmatisk, når den skal trække den store vogn op af de mange bakker i områder omkring Silkeborg, og det går meget bedre med 2,0 benzin, der yder 145 hk.

Bedst er den 140 hestes dieselmotor, selv om motoren desværre lider af en skavank, hvor det virker som om, turboladeren skal trække vejret lidt for længe, inden den bygger trykket op og lader kræfterne komme. Til gengæld lægger den flot fra land med sit solide drejningsmoment.

På Jyllands-Ringen formår Mondeo at flyve fladt gennem svingene med fornem balance, selv om styretøjet ikke længere er så skarpt som forgængeren.

Den sekstrins manuelle gearkasse er ganske glimrende, og sjette gear er perfekt udlagt som et rigtigt overgear, der betyder høj fart selv ved ganske lave omdrejninger.
  • fyens.dk