Mellemspil fra Fiat

Fiat Grande Punto Evo er navnet på den faceliftede version af minibilen. Om det pynter, lader vi være op til læserne.

Mellemspil fra Fiat

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fiat Grande Punto, som efter faceliftet også hedder, Evo, kan mærke alderen trykke

Fiat har meget klogt valgt at kalde den faceliftede Fiat Grande Punto for Evo. Der er nemlig ikke tale om revolutioner i de ændringer, som skal give en af det italienske mærkes bestseller-modeller et par gode år endnu, før værnepligten er aftjent.

Mest iøjenfaldende er den nye front. Mens den gamle charmerede verden med sin Maserati-agtige kølergrill, ser det ud til, at de ellers stilige Fiat-designere har ændret modellen til det nye, lidt påklistrede look bare for ændringens skyld. Synd. Men det skal ikke komme resten af Fiats fornyede angreb i den populære mini-klasse til skade.

Siden Grande Punto så dagens lys i 2005, er feltet af nyudviklede konkurrenter blevet tæt. Og det stiller større krav til vores testbil, en Fiat Punto Evo 1,3 MJT 95 Dynamic 5D til en pris lige i underkanten af 200.000 kroner. Den er udstyret med en ny generation af Fiats dieselteknik, der sender dieseldråberne ind i forbrændingskammeret med finere intervaller, og dermed skal give en bedre motorgang og mindre forbrug. Og da Fiat jo var producenten, som i sin tid udviklede den lille commonrail-diesel til en mainstream-maskine i personbilerne, kan vi godt tillade os at have forventninger. Og på papiret bliver vi da også stillet et brændstof-forbrug på fornuftige 23,8 km/l i udsigt. Tal, som hjælpes på vej af stop/start og gearskifte-indikator.

Bag rattet kan vi se og føle, at materialekvalitet og finish er hævet, uden dog at være på niveau med de bedste tyske klassekammerater.

Let vattet

Men efter få kilometers kørsel står det klart, at en omgang fra beauty-boxen ikke giver en ny bil. For under de ellers stramt designede linjer er Grande Punto Evo en forholdsvis slasket omgang i forhold til dagens standard. En undervogn, der forsøger at være komfortabel, men mere giver en vattet føling med vejen, et upræcist gearskifte og et styretøj, som af og til reagerer en smule indirekte. Men andre ord er der mere valium end værdi, hvis man vægter de punkter.

Retfærdighedsvis skal siges, at den gamle Grande Punto kører i samme spor og faktisk har solgt rigtig pænt, men at teknologien rykker sig, og at konkurrenter som den nye Citroën C3, VW Polo og Ford Fiesta på hver deres måde kører meget bedre.

Set med praktiske briller byder Grande Punto Evo på tilstrækkelig plads foran, mens benpladsen er lige kneben nok for helt langbenede agter. Bagagerummet er med sine 275 liter stadig o.k. for klassen.

På vejen er der til gengæld gode karakterer til den elastiske 95 hk dieselmotor, der har tilstrækkeligt med kræfter til bilen, der ellers brillerer med sin støjsvage og tyste facon, også på motorvej. Umiddelbart virker det ikke, som om Fiat er faldet for fristelsen til at hive ekstra kilometer ud af dråberne ved at gøre gearingen for høj - den virker tilpas. Så på det køredynamiske område skal man umiddelbart ikke give afkald på noget.

I det daglige glæder man sig over ratbetjeningen af radio og multimedier og Fiats geniale City-funktion, der giver et lettere styretøj ved bykørsel.

Mange konkurrenter

Udstyrsmæssigt byder Grande Punto Evo på det mest grundlæggende og bl.a. ESC med hill-holder, tripcomputer og fuldt integreret Blue-

tooth og Fiats specielle Ecodrive-program, hvor man kan holde styr på sin egen kørestil. Aircondition er dog ekstraudstyr til 10.000 kroner.

I en tid, hvor det vælter frem med nye sparegrise i miniklassen, er Grande Punto Evo med netop denne motor og udstyr et af de stærkeste bud i Fiats program. Vi tror, at man bør kunne komme i nærheden af det lovede 23,8 km/l med den korrekte kørestil, selv om en uges blandet kørsel i by og på motorvej gav et gennemsnit på godt 16,0 km/l. Tallene viser, at motoren har sin styrke i byen og på landevej, mens motorvejs-sttæk tærer mere.

Set i det store perspektiv bliver Fiat Grande Punto Evo dog kørt agterud, når vi sammenligner med oplagte konkurrenter med 90 hk og på papiret samme brændstoføkonomi som Ford Fiesta Econetic og VW Polo Bluemotion Light. De koster stort set det samme, men er på næsten alle områder en generation nyere. Vi ser frem til den næste Grande Punto-generation og håber, at der er mere revolution og mindre evolution.

Mellemspil fra Fiat

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce