Jeg har en Opel Astra årgang 1999 med otte ventiler. Den har mayonnaise i motoren og ved oliedækslet. Hvad kan der være galt med motoren? Jeg kører mange små ture. Farfar

Af hensyn til den madlavende del af brevkassens læsere vil jeg starte med at forsikre, at læseren, der kalder sig farfar, ikke tænker på den mayonnaise, som bruges i køkkenet. Der er tale om en hvidlig, fedtet substans, som kan ligne den hvide, kolde sovs lavet på planteolie og æggeblomme, som vi kender fra Frankrig.

Mayonnaise i bilmotorer kommer også fra olie. Nemlig motorolien, som er blevet blandet med kondensvand og måske lidt slam fra motoren.

For at blive i køkken-verdenen så opstår mayonnaise i motoren på samme måde, som når du skyller en fedtet pande af med koldt vand - du får en klistret, hvidlig substans.

Og du kommer af med mayonnaisen på næsten samme måde som med klistret på panden. Med varme.

Når farfar og andre bilister kører småture i byen, bliver motoren aldrig ordentlig varm - især ikke nu i vinterhalvåret. Når bilen er parkeret om natten, kondenseres vand fra luften og fra forbrændingen i motoren - især på indersiden af ventildækslet. Og derfor ses mayonnaisen typisk ved oliedækslet på toppen af ventildækslet, men mayonnaisen kan også være andre - og mere skadelige - steder, hvor man jo blot ikke kan se den.

Mayonnaissen kommer man af med ved at køre motoren ordentlig gennemvarm med en hurtig landevejs- eller motorvejstur på 30 minutter og gerne længere. Så vil kondensvandet dels fordampe og blive brændt af.

Endelig bør man selvfølgelig tørre mayonnaisen af på undersiden af oliedækslet og i oliestudsen.

Lars Stokbro