Firmaer afskediger, men står tilbage med firmabiler. Det kan koste 20.000 - 100.000 kroner at komme ud af en leasingkontrakt i utide
Mens firmabilerne bare passer sig selv, når hjulene ruller, kan det pludselig blive et problem, hvis et firma fyrer de folk, som skulle køre i bilerne. I hvert fald hvis der er flere år tilbage af leasingkontrakten, der typisk er på 36 måneder.

Landets to største leasingselskaber, ALD Automotive og Nordania Leasing, mærker, at virksomhederne er pressede.

Hos ALD Automotive har man i første kvartal af 2009 oplevet en klar stigning af leasingkunder, der ønsker at opsige kontrakten i utide. Mens det i perioden januar-marts 2008 var 14 procent af kunderne, som gjorde det, er tallet i år oppe på 24 procent, altså næsten det dobbelte.

- Vi er jo et spejl af samfundet. Og hvis det går dårligt for erhvervslivet, så kan vi også se det, konstaterer Henrik Jakobsen, der er kommerciel direktør hos ALD Automotive.

Han vurderer dog, at den stigning i opsigelser, der var først på året, nu er fladet ud i andet kvartal.

Simpelthen fordi mange firmaer rationaliserede omkring årsskiftet og nu har været gennem den proces.

Bytter rundt på biler

Billedet er det samme hos Nordania Leasing, som i årets første kvartal har modtaget 50 procent flere anmodninger om at opsige kontrakter i forhold til samme periode i fjor. Imidlertid er det kun 20 procent flere, som reelt har sagt kontrakten op. Mange reorganiserer nemlig i firmaet, så andre medarbejdere overtager de pågældende firmabiler frem for selv at få en ny.

- De strammer op på bilpolitikken, konstaterer Henrik Rohnann-Sønderby, som er salgsdirektør hos Nordania Leasing.

Hvis kontrakten skal opsiges, kan det være en dyr affære. Det skyldes, at bilen skal sælges til markedsværdi. En værdi, som i øjeblikket er lav og kan være meget usikker, blandt andet fordi markedet ligger stille, og mange bilimportører har store lagre af 2008-modeller, som netop skulle være solgt til udeblevne leasingkunder, og som prisdumpes. Men også model, motorstørrelse og udstyr kan spille ind. I alle tilfælde kan tabet ligge mellem 20.000 - 100.000 kroner, vurderer ALD.

I sådanne tilfælde prøver ALD at hjælpe virksomhed og bilist, så enderne når sammen. I nogle tilfælde ønsker brugeren, som kender køretøjet, nemlig selv at købe. Det kan også ske i samarbejde med firmaet.

- Hvis en bil, der er nedskrevet til 300.000 kroner, kun kan sælges for 250.000 kroner, kan virksomheden vælge at sælge den til den tidligere medarbejder for de 250.000 kroner og så selv tage det tab på 50.000 kroner, man alligevel ville have haft.

- På den måde kan man sende vedkommende medarbejder godt videre, siger Henrik Jakobsen.

Læs det med småt

Hos Håndværksrådet konstaterer økonom Mads Engberg, at en lang række virksomheder bliver fanget i leasingkontrakterne.

- Det er et problem, som eksisterer. Det er ikke svært at komme ud af kontrakten, men det er enormt dyrt, siger Mads Engberg.

Han mener ikke, at leasingselskaberne kan klandres noget, fordi virksomhederne selv er gået ind i aftalerne med åbne øjne. Men han råder til, at erhvervslivets beslutningstagere tænker sig om en ekstra gang, før kontrakterne underskrives.

- Det er vigtigt at gøre sig sit behov klart. Og så skal man læse det med småt. Man skal ikke lade sig forblænde af, at der måske er et lavt månedligt beløb, siger han.
  • Fyens Stiftstidende