Lydløs bil til byfolk

Handy. Mega City er små tre meter lang og koster 20 øre i strøm pr. kilometer.

Lydløs bil til byfolk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den franske elbil Mega City vil koste omkring 135.000 kroner

Så er det lige før, at den lydløse franske elbil Mega City ruller ud på de danske gader og stræder. Og til en pris, der er til at betale. Med en forventet pris på 130.000 til 134.500 kroner kan den blive et interessant alternativ.

For de penge får man en bil, der med sine 2,9 meter i længden og 1,48 i bredden er en tand større end Smart. Der plads til to eller fire personer, afhængig af, om det er en udgave med bagsæde eller ej. Den uden har til gengæld plads til 900 liter bagage.

Det er et køretøj, som er mest beregnet på transport i byer og nærområder.

Indenfor er der kun to gear - et frem og et tilbage. Elmotoren på 4 kW, svarende til 5,4 heste, giver bilen en topfart på 65 km/t og en aktionsradius på op mod 80 km, før ledningen igen skal i stikkontakten for at få strøm på bilen.

Ifølge importøren, Dansk Autoimport A/S i Hillerød, vil det koste i omegnen af 20 øre i strøm pr. kilometer, når bilen hvisler af sted. Samtidig kan ejeren så glæde sig over nul kroner i grøn ejerafgift. Og hvis man bor i byer med gratis parkering for elbiler - det gælder for eksempel i København - kan man nyde godt af dette.
Bybil. Den lille elbil har to eller fire pladser og er godt en halv meter kortere end en Fiat 500.
Bybil. Den lille elbil har to eller fire pladser og er godt en halv meter kortere end en Fiat 500.

Mindre kørselsbehov

Bilen laves af franske Aixem, der er en af verdens største producenter af el-køretøjer. Indtil nu har det i Danmark mest drejet sig om kommercielle køretøjer som minitrucks, men nu skal mærket bredes ud herhjemme.

Søren Eilsborg, som er direktør for Dansk Autoimport, betragter Mega City som et alternativ til knallert eller tog og sigter både mod kommuner og private.

- Det kan for eksempel være familier, som har et mindre kørselsbehov, og som ikke vil ofre det hvide ud af øjnene på en benzin eller dieselbil, siger han.

Den franske koncern har også en minibil kørende med en Kobota dieselmotor. Den sælges blandt andet i Sverige og Norge. Men der er ikke overvejelser om at tage den til Danmark, hvor den vil være for dyr.

Dansk Autoimport forventer at forhandlernettet vil være på plads inden for et par måneder, så salget kan starte til den tid.

Lydløs bil til byfolk

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce