VÆRDITAB: Brugte luksusbiler koster ikke mere end fabriksnye familiebiler
Man behøver hverken være direktør eller lotto-millionær for at blive godt kørende. Med det laveste bilsalg i otte år er der masser af brugte biler i omløb. Især store luksusbiler er billige.

Kan man undvære duften af ny bil og leve med en håndfuld stenslag i lakken, er sekscylindrede motorer, læderindtræk og imponator-effekt pludselig inden for almindelige lønmodtageres rækkevidde. Selv store Audier, Volvoer og Alfaer skal ikke have mere end seks-syv år på samvittigheden, før de er billigere end fabriksnye fornuftsbiler som Ford Focus, Opel Astra og VW Golf.

- Markedet for brugte biler i luksusklassen har simpelthen sat sig på røven, som brugtbilseksperten Niels Grøftehauge bramfrit udtrykker det. Han har næsten 40 års erfaring i bilbranchen og arbejder i dag for www.bilpriser.dk - den mest benyttede prisguide for brugte biler herhjemme.

Ifølge Grøftehauge er der flere forklaringer på de fine brugtbilers nedtur:

- For det første er bilkøberne generelt tilbageholdende for tiden. For det andet er de nyeste biler blevet rigtigt gode. Tag en populær firmabil som Citroën C5. Egentlig er det bare en mellemklassebil, men den ser ud af meget mere. Mange C5-købere ville tidligere have valgt en godt brugt Mercedes med mange kilometer på tælleren. Nu vælger de i stedet den moderne Citroën. Den har masser af plads, alt i udstyr, en glimrende og sparsommelig dieselmotor, og så er den billigere i skat. Den ville jeg selv til hver en tid foretrække frem for en ældre, skrabet Mercedes. C5 er et godt eksempel på, at man får utroligt meget ny bil for pengene i dag, forklarer Niels Grøftehauge.

Flere bilforhandlere som KørGodt har talt med, mener også, at glansen er gået af de brugte luksusbiler.

- Der er rigeligt med brugte biler på markedet. Især luksusbiler, der blev væsentligt dyrere, efter at man fra 2000 strammede beskatningen af firmabiler. Det har medført faldende priser, siger Michael Christensen, salgskonsulent hos BMW-forhandleren Auto Trend i Aalborg.

Thomas Madsen, salgs- og marketingchef hos Mercedes-forhandleren Starmark i Vejle, er enig:

- Markedet er i bund. Priserne på især brugte luksusbiler er meget attraktive lige nu - og intet tyder på, at de vil stige. Det er der for mange biler og for hård konkurrence til, vurderer han.

Dyre i drift

Men inden forbrugerne smider brochurerne på små fornuftige Fiat'er og Skoda'er i papirkurven og styrter ud for at spejle sig i lakken fra potente luksuslimousiner, er det klogt at trække vejret. Selv om indkøbsprisen er ren discount, kan drømmebilen vise sig at blive en kostbar fornøjelse.

- Omkostninger til service og vedligeholdelse bliver ikke mindre af, at bilen er brugt og billig. Jo større bil, jo mere kompliceret teknik, jo større udgifter. Har man ikke et vist kendskab til biler og overskud til for eksempel selv at skaffe brugte reservedele, må man regne med væsentlige driftsomkostninger, fastslår Niels Grøftehauge.

Han frygter også, at tørstige luksusbiler er en uddøende race.

- Selv med en borgerlig regering tror jeg, at de store biler vil blive straffet ud af markedet for at gøre plads til flere små og miljøvenlige biler. Ejer- og vægtafgiften for de tunge benzinslugere vil sandsynligvis stige markant i løbet af de næste fire til fem år. Derfor vil det være klogt at operere med en overskuelig horisont for, hvor lang tid man vil eje bilen. Om fem år kan det være umuligt at sælge en 10-12 år gammel luksusbil, simpelthen fordi den er blevet for dyr at eje, mener Niels Grøftehauge.

Her og nu kan det være noget så banalt som forsikringspræmien, der alligevel får familien til at vælge med hjernen i stedet for hjertet.

- Store og kraftige biler er ofte dyre at forsikre, bekræfter konsulent Christian Skødt fra Forsikringsoplysningen.

- Man bør i hvert fald undersøge præmien, inden man siger ja til et fristende tilbud på en stor luksusbil. Mange selskaber fastsætter præmien efter bilens vægt, nybilspris eller hestekræfter - alt sammen kriterier, der gør store biler dyre at forsikre. Særligt kostbare eller hurtige biler kan endda kræve, at man monterer alarm eller satellit-overvågning - hvis selskabet overhovedet vil kaskoforsikre dem. Men så kan man jo altid overveje at nøjes med den lovpligtige ansvarsforsikring - den skal selskaberne tilbyde, siger Christian Skødt.

Fem udvalgte

KørGodt har taget pulsen på markedet for brugte luksusbiler. Avisen har bedt brugtbilseksperten og forfatteren til brugtbil-guiderne "Alle Biler", Frank Jerichau, om at vurdere fem tilfældigt udvalgte biler. Samtidig har vi indhentet priser på kaskoforsikring. Vores udgangspunkt er en 40-årig elitebilist med bopæl i Odense, 10 års skadefri kørsel og en selvrisiko på 3000 kroner.

Læs mere om de fem billige luksusbiler her på siden.
  • fyens.dk