Liebhaver-auktioner trodsede krisen

Ferrari 250 Testarossa årgang 1957 blev den dyreste klassiker i 2009. Den 12-cylindrede racerbil gik for 63 millioner kroner på en auktion i Maranello, Italien.
Foto: Darin Schnabel

Liebhaver-auktioner trodsede krisen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Interessen for de mest eksklusive klassikere er massiv. Sidste år oplevede alverdens bilauktioner rekordhøje priser

Mens krisen ellers er kras i bilbranchen, oplever de mest eksklusive klassiske bilmodeller en decideret optur. Priserne er nemlig opadgående, fordi design, håndværk og historien gør dem til gode og sikre investeringer. At interessen fra liebhavere er stor, ses måske tydeligst, når man gennemgår årets høst på bilauktionerne sidste år, hvor der blev sat nye rekorder.

Årets dyreste hammerslag faldt i Ferraris hjemby, Maranello, hvor en 1957 Ferrari Testarossa blev solgt for 63 millioner på auktion. Dermed er den 52 år gamle Ferrari den hidtil dyreste veteranbil, omend den kun indtager en tredjeplads på listen over alle tiders dyreste biler, når der indregnes inflation. Prisen blev budt op af ivrige samlere fra hele verden, der ønskede at sikre sig et stykke enestående bilhistorie. Racerbilen var et af 34 eksemplarer i Testarossa-linjen, som vandt anerkendelse i Nord- og Sydamerika for en række sejre på væddeløbsbaner. I perioden 1958-1961 vandt Ferrari 250TR-bilen således 10 ud af de 19 racerløb, man deltog i.

Vi skal over Atlanten for at finde årets næstdyreste klassiker. Shelby Cobra Daytona blev solgt på en auktion i Californien, og salgsprisen på de 37 millioner kroner er et fint bevis på, at også amerikanerne kan lave racerbiler, der bliver til legender, som rigmænd ønsker at eje mange år efter. Shelby Cobra Daytona blev den første amerikanske bil, som slog italienerne på hjemmebane, da den i 1965 vandt over Ferrari på den berømte Monza-bane i den såkaldte GT-serie.

Rift om Ferrari

At en Ferrari også indtager tredjepladsen over årets dyreste klassikere er næppe overraskende. 16. august købte en anonym samler den 12-cylindrede Ferrari 250 California for 27 millioner kroner. Bilen fra 1957 blev designet som en åben bil med suveræne præstationer og køreegenskaber, der var lige så gode på banen som på vejen.

I årets løb var der også bud efter en anden Ferrari California, der blev solgt for en million mindre, selv om den ikke engang var restaureret.

Ellers er det en blandet lade med biler, der var eftertragtede sidste år. Blandt andet Bugatti Atalante fra 1937, der blev solgt for 23 millioner kroner. Det skete fire år efter, at den var blevet fundet i miserabel stand og efterfølgende restaureret.

Listen over årets 10 dyreste klassikere tæller navne som Alfa Romeo, Talbot-Lago og Duesenberg.

Liebhaver-auktioner trodsede krisen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce