Letkørt livsstils-SUV

Appel: Den nye Audi Q3 virker klart ungdommelig i sin fremtoning og hælder mere til den kække A1 end sine større mere noble søskende.

Letkørt livsstils-SUV

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Premiere: Audi Q3 er en på mange måder helstøbt livsstils-SUV. Topversionen er skarp med den femcylindrede 2,5 liters TFSI-motor

- Pas på. Politiet er ekstra på mærkerne i de her dage. I går var der en englænder, der fik en bøde på 100 schweizerfranc for at køre 10 km/t for stærkt.

Advarslerne fra Audi-folkene er ikke til at tage fejl af, da vi får nøglerne og ruller de første meter ud fra gårdspladsen på det statelige hotel uden for Zürich, som danner rammen om den internationale præsentation af den nye Audi Q3 SUV.

Nu var det ikke, fordi vi havde tænkt os at overtræde fartgrænserne, selv om Audi overraskede med en stribe blå forserie-biler med en modificeret version af den nye 2,5 liters femcylindrede TFSI-benziner, vi kender fra TT RS og A3 RS, og som i Q3’eren yder godt 310 hk -lidt mindre end i de andre modeller.

Opfordringen lægger da også en ekstra dæmper på speederfoden, da vi med lempe farer forbi de bevoksede områder i alpelandet, hvor færdselsbetjente kan stå skjult bag træerne med laserpistoler og springe frem for at tage fartsyndere. Alligevel har vi efter to dage med blandet kørsel på motor- og landevej og idylliske landsbyer med drøvtyggede Milka-køer et klart indtryk af den nye livstils-bil, som det sydtyske datterselskab af VW snart sender på markedet. Det er en ganske helstøbt sag, både når vi snakker udstråling, køreegenskaber og kvalitets-gefühl. Og så har Q5 lillebroren i modsætning til de seneste A4 og A6-modeller, der ser ud til at være sendt gennem den samme kopimaskine, sin helt personality. Godt nok har Q3 den kubeformede front, som er mærkets nye signatur, til fælles med flere af de andre, og flere af konturerne til fælles med Q5. Men den byder med sine buttede former og skarpe linjer markeret omkring for- og baglygter i stil med A1 på et mere kækt udtryk uden at vakle i det klassiske Audi-DNA, som mærkets über-designboss, Wolfgang Egger, har overtaget forvaltningen af efter legenden Walter de Silva.
Appel: Den nye Audi Q3 virker klart ungdommelig i sin fremtoning og hælder mere til den kække A1 end sine større mere noble søskende.
Appel: Den nye Audi Q3 virker klart ungdommelig i sin fremtoning og hælder mere til den kække A1 end sine større mere noble søskende.

Livsstils-appel

Med en længde på 4,39 meter, en bredde på 1,83 meter og en højde på 1,60 meter ligger Q3 med få differencer meget godt på linje med koncernfætteren VW Tiguan og BMW’s X1, som er nogle af de oplagte konkurrenter.

Mens de to koster 464.000 kroner og 530.000 kroner for tilsvarende modeller bestykket med henholdsvis forhjulstræk og baghjulstræk med de to liters dieselmaskiner på godt 140 hk, der svarer til den forhjulstrukne Q3 grundmodel, der søsættes på det danske marked, har den danske importør endnu ikke meldt priser ud.

Men det giver et fingerpeg om, hvilket luftlag vi befinder os i. Det er nemlig ingen tvivl om, at Audi Q3 er en bil, der først og fremmest appellerer til livsstilskunderne.

De bliver ikke skuffede i en bil, hvor det indre med det let svungne instrumentbord og bløde former, som går igen fra det ydre, ellers byder på typisk Audi-klasse med fuldfede materialer og tæt klikkende kontakter.
Kendetegn: Formerne let buttede, men lygterne med de skarpe kanter og LED-diodekæderne, der er ekstraudstyr og hører sammen med xenonlys, giver Q3 sin egen stil.
Kendetegn: Formerne let buttede, men lygterne med de skarpe kanter og LED-diodekæderne, der er ekstraudstyr og hører sammen med xenonlys, giver Q3 sin egen stil.

Kæk

Toliters dieselen er med sine 140 hk og moment på 320 Nm, som herhjemme forventes at blive bestselleren, nok for de fleste. Og den flytter også den godt 1500 kilo tunge bil ganske kækt rundt i sammenspil med et styretøj og en undervogn, som i bedste Audi-stil er let at betjente med en no-nonsense tilgang til tingene, men alligevel er i balance og pænt præcis, når det gælder. Den evige dyst med BMW og altså X1, kræver en nærmere sammenligning. Men den står klart, at de firhjulstrukne Quattro-versioner med den sportslige S-line-opsætning bestykket med de større motoriseringer som den 170 hk benzineren, 211 hk dieselen og ikke mindst den femcylindrede sag på 310 hk, opleves skarpe, hvor især femmemren med sit superelastiske afsæt, moment i omegnen af 420 Nm, sprøde brumbasse-bløde soundtrack fra de to udstødningspiber, og en teoretisk acceleration 0-100 km/t på mellem fem og seks sekunder, lyder lovende.
Kraftkarl. Den 2,5 liters femcylindrede TFSI-benziner er en sprød sag, som gør Q3 til et fartmonster. Den kommer i programmet til næste år.
Kraftkarl. Den 2,5 liters femcylindrede TFSI-benziner er en sprød sag, som gør Q3 til et fartmonster. Den kommer i programmet til næste år.

Praktisk

Undervejs kunne vi opleve en bil, der er let at tumle, og som ligger godt på vejen. Og ligesom den faceliftede fætter Tiguan er den umanerligt godt lyddæmpet. Den manuelle gearkasse er hentet fra den nuværende A3 og ganske letgående.

Det er heller ikke, fordi pladsforholdene fejler noget. Inden døre er der god plads på forsæderne og ditto agterude, hvor en kabine med højt til loftet giver plads til håret, selv om bagsæde-ryglænene er forholdsvis lodrette. Bagklappen er skabt i samme designstil som for eksempel hos Q5 og A1, hvor en del af bagskærmen følger med op, når det ellers regulære bagagerum på 460 liters åbenbares. Men den er altså en tæsketung sag at åbne!

Importøren kender endnu ikke udstyrsniveauet herhjemme, men der kommer formentligt mindst alufælge, info-pop-up skærm og et pænt lydanlæg som standard. Som det er typisk ved præsentationer, kunne vi kun se de topudstyrede versioner.
Tilstrækkelig. Der er fint med ben- og hovedplads på bagsæderne, der har en forholdsvis stejl ryg. Til gengæld er det højt til loftet.
Tilstrækkelig. Der er fint med ben- og hovedplads på bagsæderne, der har en forholdsvis stejl ryg. Til gengæld er det højt til loftet.

Ekstraudstyr

Så regn i alle tilfælde med, at der skal spenderes på ekstra-udstyr, hvis bilen skal gøres personlig. Det findes der helt i mærkets ånd til gengæld en lang liste over, lige fra mere livsstilsorienteret tilbehør som bikubeprægede aluminiums-indlæg eller navigation med Google Earth til mere avanceret sikkerhedsudstyr som LED kørelys eller adaptive forlygter.

Og hvis man køber kombinationen af dobbeltkoblingsgearkassen S-Tronic og systemet Drive Select, der kan sætte bilen op til forskellig slags kørestil, kan man i en Effiency-indstilling sætte bilen i ”friløb”, hvor motoren snurrer med et minimalt forbrug omkring 1000 omdrejninger.

De første modeller, der lander herhjemme ved introduktionen til oktober, bliver de to store benzinere på 170 hk og 211 hk samt dieselen på 177 hk. Versionen den 140 hk lander til december.

I modsætning til VW Tiguan er der ikke i første omgang planlagt mindre indstigningsmodeller med 1,2 liters benzineren på 122 hk, som hos VW sælges fra 370.000 kroner. Helt sikkert for at differentiere familiemærkerne.

Noget, som er ekstra relevant, efter at den faceliftede og meget gennemførte Tiguan nu søsættes. Det gør mere end nogensinde valget til et spørgsmål om stil og signalværdi.

Af Jens Overgaard
Markant. De skarpe aftegninger omkring for- og baglygter giver Q3 noget af A1’erens frækhed. Effekter, som forstærkes med LED-kørelyset.
Markant. De skarpe aftegninger omkring for- og baglygter giver Q3 noget af A1’erens frækhed. Effekter, som forstærkes med LED-kørelyset.
Indbydende: De let rundede former går igen i kabinen, som ellers byder på kendt Audi-finish.
Indbydende: De let rundede former går igen i kabinen, som ellers byder på kendt Audi-finish.
Overblik. En række oplysninger kan hentes fra pop-op skærmen, der er integreret i toppen af instrumentbordet, og som bliver standard-udstyr.
Overblik. En række oplysninger kan hentes fra pop-op skærmen, der er integreret i toppen af instrumentbordet, og som bliver standard-udstyr.

Letkørt livsstils-SUV

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce