En tung fod og lidt for frisk kørsel bruger unødigt meget benzin. Der er meget at spare, så vi fik et par råd med på turen.

Benzinpriserne står ikke lige til at ændre. I hvert fald ikke på kort sigt. Men så kan man da altid forsøge at skrue lidt ned for forbruget. Og faktisk er der rigtig mange kilometer at hente, hvis man gør sit benarbejde ordentligt. Det står lysende klart efter en køretur med Peer Been.

Som salgskonsulent hos C.A. Larsen Automobiler i Odense har han gennemgået en uddannelse i økonomisk kørsel, og den viden og erfaring giver han videre til sine kunder.

Vi tog med på en otte kilometer lang bytur rundt i Odense, og resultatet var overbevisende.

En lidt for tung fod og en lidt for frisk kørsel gav plads til en væsentlig forbedring i brændstoføkonomien.

Næsten 10 kilometer længere på literen blev det til, da Deres udsendte kørte den samme rute igennem - nu blot med instruktion og enkle gode råd fra manden ved siden af.

- I Sverige er det obligatorisk viden, når man tager timer hos en kørelærer, og der er virkelig meget at spare - også selv om man ikke kører sådan altid, siger Peer Been og fortsætter:

- Nogle lægger det på hylden med det samme, mens det for andre nærmest bliver en sport at køre så langt på literen som overhovedet muligt.

- Under alle omstændigheder er der penge at hente, og har man en bil med kørecomputer, så kan man lige så godt bruge den, siger han.

For i bund og grund handler det om at lægge de dårlige vaner på hylden. Eksempelvis er det vigtigt at accelerere og komme hurtigt op i fart. Men samtidig skal man ikke køre helt ud i gearene.

- Nogle gange glemmer jeg det selv, men jeg er blevet meget mere bevidst om, hvordan jeg kører, siger Peer Been.

  • Bach-Laursen_Thomas_(2015)_014

    Af:

    Journalist, HD(A). Er skrivende på erhvervsredaktionen. Uddannet fra SDU i 2005 med praktik på Dagbladet Børsen. Har tidligere været på lokalredaktionen i Kerteminde, hvor også tovholderfunktionen på Kerteminde Ugeavis blev udfyldt over flere omgange. Senest da avisen blev relanceret i 2011. Siden blev der lavet nyheder til Fyens.dk og trukket i snorene bag tillægget Man:d, der i dag går under navnet Gear. Tjente de første lommepenge på en afløsertjans som avisbud. Gæt selv hvilket blad.

Mere om emnet

Se alle

Sådan gjorde vi

Fem gode råd til tegnebogen