VW Passat CC er som et kunstværk - alle har en mening om den. De fleste finder den elegant, selv om topmodellen, 3,6 4Motion, kun er delvist vellykket
I et forsøg på at lave noget specielt har designerne grebet en pæn og praktisk VW Passat og trykket taget ned om ørerne på de ombordværende. Og tricket virker efter gadeparlamentets mening at dømme: De er enige om en ting i Passat CC, som den nye firdørs coupe rettelig hedder - den er værd at dreje hovedet efter. Den nye bagdel med store mandelformede lygter, det sammenpressede tag og den barske front - alt sammen vækker opmærksomhed, når det sølvlakerede uhyre stryger gennem byen.

CC-modellen er tiltænkt som en sportslig coupé til direktøren, og den er inspireret af Mercedes CLS, som er blevet et overraskende salgshit for Mercedes: Den frække kloning mellem lavloftet sportsvogn og familievenlig firdørs sedan har ramt det købedygtige publikum.

Den succes vil VW også have den del af. Og designet på CC rammer i hvert fald plet. Topmodellen med 3,6 V6 motor og firhjulstræk er dog en både dyr og forslugende cocktail. Det vender vi tilbage til.

Masser af kræfter

Motoren startes, som i hvilken som helst anden Passat, ved at trykke nøglen ind. Det sætter fut i maskinen med 300 hestekræfter, og et vip med speederen får den til at tordne frem som en aggressiv tyr. Både takket være de mange kræfter, men i ligeså høj grad på grund af et fornemt DSG-gear, der bladrer lynhurtigt mellem gearene.

Men brændstofforbruget er højt: Jeg kørte godt syv kilometer pr. liter i gennemsnit. Og så virker motoren en anelse upoleret: Kraftig acceleration bliver ledsaget af en noget rå motorgang, og kraftpakken kan ikke køre i tomgang uden at rykke frem og tilbage til nogen irritation.

Og så er der ikke engang plads til fem voksne i kabinen. For lige at holde storfamilien væk fra denne model, er der kun ophold til to personer agterude.

Eventuelle passagerer i agterstolene vil drømme sig ind på de gode stole i firma-Passaterne, hvor der er lofthøjde - næsten - som til himlen. Det forholder sig lige modsat i CC, hvor den sammentrykkede taglinje reducerer hovedhøjden bagi, og de lave sideruder minder om skydeskår i Fort Knox med begrænset udsigt for de mindste. Heldigvis er bagagerummet stort og chaufføren er altid munter.

Godt med legetøj

For ham eller hende er der altid masser af legetøj, og antallet af knapper nærmer sig udvalget af småbryggerier i bilens hjemland.

Dippedutterne styrer alle elektriske funktioner som de multijusterbare el-sæder, koncertanlægget med højtalere fra danske Dynaudio i Skanderborg og parkeringssensoren, der kan mere end at hjælpe vognen på plads.

Bilen ser nemlig selv, om der er plads i båsen. Det er bare at sætte i bakgear, så styrer, bakker og bremser bilen selv på plads, uden at du får høj puls og svedige hænder. VW tager godt 15.000 kroner for "Park Assist" til en CC. Ikke meget mere end selvrisikoen for p-buler.

Men selv om Passaten er en leg at parkere i byen, så stortrives den også ude på de små veje.

Et par tryk på en knap ved gearstangen strammer affjedringen op til sport, og får gearet til at løbe højt op i omdrejninger inden hvert skift, så den halser af sted som en F16-jager i nærkamp.

Ikke så overflødig endda

Prisen for de oplagte svingegenskaber er en undervogn, der er opsat til den hårde side. Til gengæld er kabinen helt tyst, og så har du ro til at overveje, om du bør sige andet til sælgeren end blot tak for prøveturen. Prisen kan måske være afgørende for beslutningen: Skiltet siger 688.978 kroner.

Dyrt? Ja måske nok, men ikke i forhold til opmærksomhedsværdien og køreglæden bag de små skydeskår. Og så er der jo firhjulstræk som standard her i topmodellen, der sikrer, at de 300 heste kan bruges til andet end at lave sorte striber i asfalten med.

Har du ikke helt så travlt, er der fine motoralternativer, som reducerer prisen og brændstofforbruget markant. Blandt andet den fremragende 1,8 turbomotor med 160 heste. Den koster 230.000 kroner mindre end testbilen her. Forsynet med de rigtige fælge giver den næsten ligeså meget opmærksomhed som topmodellen, og det er jo især det, det drejer sig om i en Coupé...
  • Fyens Stiftstidende