Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Krigen om vejkunderne

Hård tone. Kampen om de nødstedte på vejene er skærpet. Og nye metoder bliver taget i brug for at få kunder i butikken. Falck går i offensiven.

Krigen om vejkunderne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kampen mellem Falck, Dansk Autohjælp og Totempo om de danske vejhjælpskunder spidser til

Folk med Shells Mastercard får nu mere med i hatten på deres benzinkort, nemlig et gratis grundabonnement med vejhjælp hos Totempo, der omfatter assistance inden for en time. Og tilbud om gratis lånebil, hvis deres bil køres til et Totempo-værksted.

Samme fordel har også hundredtusindvis af kunder hos forsikringsselskaber som Tryg og IDA Forsikring fået.

Kampen om vejhjælpskunderne er nemlig spidset til. Og Totempo kommer nu for alvor buldrende som den nye dreng i klassen, der udfordrer Falck og Dansk Autohjælp. Koncernen, der har opbygget en kæde efter franchise-princippet, er nu med otte Ford salgs- eller servicesteder også en af landets største forhandlere af mærket.

Konceptet er lige så enkelt som det er rationelt: De havarerede biler fra vejhjælpen er nemlig et væsentligt led i forretningen, hvor bilerne så kan sendes til netop det Totempo-værksted, som har kapacitet. Set fra kundens synspunkt skulle det give en hurtig og mere effektiv sagsgang, mens kæden - i princippet - altid har fyldte værksteder.

Vokseværk

Ifølge Totempo selv har kæden nu snart 800.000 kunder og har dermed overhalet Falck. Og ifølge Arne Boesen, som er administrerende direktør, vil tallet vokse.

- Vi har flere i pipelinen, og ved nytår runder vi en million, lyder det fra Arne Boesen, der har ambitiøse planer om at gå ud i Europa og blive den største inden for sit område.

Det er planer, som lyder imponerende. Mens nogle iagttagere mener, at Totempo kommer som et frisk pust, der strømliner en autobranche, som måske trænger til at blive støvet af, mener andre, at Totempos forretningsmetoder, der tager hånd om kunden ude ved vejkanten og leder vedkommende direkte hen til værkstedet, er lige lovlig friske. Især sættes der spørgsmålstegn ved, om alle kunder kan gennemskue, hvad de siger ja til, hvis de accepterer tilbuddet om en gratis lånebil. Og der er også rejst tvivl om, hvornår man kan kalde en kunde for en kunde. De flere hundredetusinde Tryg-kunder har for eksempel ikke selv tilvalgt Totempo.

Strømlinet organisation

Ifølge Arne Boesen giver en enkel, strømlinet og forholdsvis billig opbygning klare rationelle fordele.

- Vi har en organisation, hvor der kun er det udstyr, som er nødvendigt. Det er vores styrke, og det er til gavn for kunderne, siger Arne Boesen.

Således har Totempo omkring 85 autotransportere, mens Falck og Dansk Autohjælp hver har omkring fem gange så mange.

Aftalen med Tryg, hvor 300.000 kunder får Totempos basisabonnement med i prisen, betyder, at mange, der i forvejen er kunde hos de andre selskaber, nu pludselig har to vejhjælpsselskaber.

Efter at aftalen trådte i kraft i sommer, sendte Tryg et brev ud til alle sine kunder om, at de lige så godt kunne opsige deres abonnement hos Falck, nu hvor de alligevel var dækket hos Totempo. Noget, Falck opfattede som et angreb. Og derfor opfordrede Falck de af koncernens medarbejdere, der har aftaler med Tryg, til at opsige dem.

Per Alkestrup, der er afdelingschef hos juridisk teknisk afdeling i FDM, opfordrer Tryg-kunder til at tage sagen i egen hånd.

- Det ville være rimeligt, hvis folk får muligheden for frit at vælge vejhælp. Og hvis de ikke vælger Totempo, så få præmien sat ned, siger han.

Krigen om vejkunderne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.