Åbne biler er inde i varmen - især med stålfoldetag. Renault Megane CC er aktuel i nyeste version
Georg Gearløs kunne ikke have gjort det bedre. Først vipper bagklappen op den modsatte vej. Så løfter taget sig mod himlen, mens det samtidig knækker på midten. Til sidst svinger det bagover og dumper ned i bagagerummet, hvor bagklappen atter lægger låg på herlighederne.

Operationen er overstået på mindre end et halvt minut. Det kræver blot et tryk på en knap.

Konstruktionen har gjort cabrioleterne mere aktuelle end nogensinde, og sidste nye på markedet er franske Renault, der nu barsler med en helt ny Megane CC, som afløser den eksisterende fra 2003.

Efter sigende bliver den bedre på alle punkter. Den skulle komme på markedet til maj, og først og fremmest lover fabrikken, at den kører bedre. Det skyldes blandt andet et mere stabilt karrosseri, strammere fjedre og et mere præcist styretøj.

Der er også mere plads. Den er både længere, bredere og højere, mens akselafstanden også er øget til gavn for benpladsen agter.

Indgangsversionen er 1,6 liters benzinmotor med 110 hk og seks gear. Ønsker man yderligere power, er der blandt andet mulighed for den meget roste 1,4 liters turbomotor med 130 hk. Derudover fås bilen med 2,0 liters benzinmotor og 140 hk. På dieselsiden er der ligeledes tre motorer at vælge imellem. 1,5 Dci med Renaults nye EDC gear -en automatgearkasse med dobbeltkobling ala VW’s DSG-gear. Derudover fås den med 1,9 liters diesel og 130 hk og den store 2,0 liters dieselmotor med 160 hk.

Selv om bilen bliver lanceret i Europa til maj, ved importøren endnu ikke, hvornår den kommer til Danmark, ligesom priserne er ukendte.
  • fyens.dk