Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kinesisk turbo på kopimaskinen

Konge-kopi. Hvis du ikke har råd til en rigtig Rolls, så kan du altid nappe en Geely GE. Den kinesiske pris for en skamløs kopi er ifølge international presse godt 750.000 kroner. Til den pris er der så til gengæld kun en enkelt kongestol af et mægtigt bagsæde.

Kinesisk turbo på kopimaskinen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Svært at se forskel på original og kopi på Shanghai Motorshow, hvor de kinesiske mærker viser mange nye modeller.

Kina-bilerne er ikke længere kun kopier af flere år gamle japanerne.

Næ, nu er de skarpe duplikater af de allernyeste europæiske, asiatiske og amerikanske modeller.

Sådan ser billedet ud på det netop åbnede Shanghai Motorshow, hvor de nye modeller fra lokale bilfabrikker som blandt andet Geely, Chery, Great Wall og Brilliance funkler side om side med de hvidpolerede smil på de mange obligatoriske pin-up-piger.

Og hvis nogle skulle sige, at der er mere end kraftig inspiration fra VW, Rolls-Royce, Mazda, Ford, Lancia, Toyota og mange flere, så er det fuldstændigt korrekt.

Samtidig er de helt store mærker ved at knopskyde sig i specifikke brands, der henvender sig til bestemte kundegrupper, ligesom GM og VW-koncernen har gjort det.

Således viser Chery hele 32 nye modeller, der omfatter de nye undermærker Rely og Riich, som med henholdsvis MPV’er og crossovers samt blandt andet limousiner henvender sig praktiske familier og købere i luksusklassen.

Mere i støbeskeen

Det samme gælder Geely, der præsenterer brands som Gleagle, der omfatter elbiler, luksus-serien GE, som en direkte kopi af Rolls-Royce Phantom og Emgrand, der strækker sig over MPV’er.

Ifølge udenlandsk motorpresse er materialekvaliteten på biler som Cherys Riich G6-sedan på Toyota-niveau.

Og netop en af Toyotas topchefer mener, at kineserne nu for alvor er på vej, og at vi inden for tre år vil se en invasion i Europa. Det er dog blevet sagt før. Og indtil nu er bilerne fra riget i midten faldet igennem på frygtindgydende dårlig crashsikkerhed, problemer med at leve op til udstødningskravene og ringe kvalitet.

Men det kan ændre sig. I hvert fald vurderer fagfolk, at Chery er et af de mærker, vi skal holde øje med. Det gælder blandt andet den helt nye Pininfarina-designede Golf-klasse-model, A3 - et navn, som efter sigende har givet anledning til reaktioner fra Audi, der har en model med tilsvarende navn, og ikke er helt tilfreds.

Det er således ikke kun designet, det er en god forretning at kopiere …

Kinesisk turbo på kopimaskinen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.