Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kineserne kan godt selv

Elbil. En af de mest interessante modeller er en konceptversion, Brilliance EC, som er en elbil, der kører med to elmotorer og moderne lithium-ion batterier. Den ene motor giver en rækkevidde på op til 130 km, mens en anden motor træder til, hvis batteriet bliver fladt. I alt mere end 250 kilometers rækkevidde og en tophastighed på 130 km/t.

Kineserne kan godt selv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er både kinesiske nyheder ogeuropæiske luksusbiler på catwalken i Shanghai. Kinesere viser, at de kan andet end at kopiere

Vi skal nok lade være at skrive "Kineserne kommer», for en eksport af Kina-biler trækker i dén grad ud, at den varslede introduktion Europa endnu engang ser ud til at trække ud til i hvert fald 2011.

Men biludstillingen i Shanghai viser, at der pludselig kan komme fart på kineserierne, hvis de mange nyheder finder vej til vore breddegrader. Og ifølge udenlandsk motorpresse er der ikke megen krisestemning at finde i Shanghai, hvor kineserne for alvor giver den gas med design og teknik.

Selv de europæiske mærker er stærkt tilstede derovre, hvor for eksempel Porsche har verdenspremiere på den helt nye Panamera.

At Porsche mener det alvorligt i Kina, var tydeligt for gæsterne til det store pressemøde. Da arrangementets midtpunkt ankom til den øverste etage i Shanghai World Financial Center, var det godt nok ikke på en rød løber, da superbilen nærmest måtte snige sig ind i elevatoren for at blive løftet op til 94. etage, hvor den blev præsenteret for 300 journalister fra hele verden.

Størst i Asien

I det hele taget er udstillingen ved at blive den mest markante af slagsen i Asien, efter at showet i japanske Tokyo er blevet hårdt ramt af afbud.

Det kinesiske marked er samtidig det eneste, hvor der fortsat er vækst. Bilsalget nåede i marts en ny rekord med 1.110.000 solgte biler. Samtidig var det tredje måned i træk, hvor salget af biler i Kina oversteg salget i USA. Det er blandt andet skattelettelser og rabatter på små biler, der lokker de kinesiske købere til.

Vi har samlet et potpourri af nyhederne, som vi præsenterer her på siderne.

Kineserne kan godt selv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.