Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kia har fået attitude

Den tredørs udgave af Ceed, kaldet Proceed, har et yderst vellykket design.

Kia har fået attitude

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kia Proceed trækker nysgerrige blikke med sit lækre design og sin ipodhvide kulør

Ja, navnet er absurd, men træd tilbage og kig nøje efter. Kia Proceed er en skøn skabning, der trækker nysgerrige blikke til. Især i den ipod-hvide model med 17 tommer alufælge, som jeg lånte til en testkørsel i sidste uge.

Den er præcis så velkørende som den almindelige Ceed, har masser af udstyr og selvfølgelig den legendariske syv års garanti, der allerede har gjort Ceed til et salgshit herhjemme. Og så er der lige designet, der ganske enkelt er gennemført. Helt uden kunstgreb som mærkelige briller eller overdreven brug af krom, har Kias designere tegnet en smuk coupé-version af Ceed, der mere lugter af Tyskland end Korea.

Helt så flot er det dog ikke, at udsynet bagud er temmelig katastrofalt. Hele Bjarne Riis' cykelhold kan skjule sig i den døde vinkel skråt bagud og blive jordet i næste sving.

Knap så praktisk

I forhold til Ceed er næsen længere, luftindtaget større, forruden mere stejl og bagenden har den frækkeste afslutning set på en Kia. Den gode nyhed er også, at den er lige så rummelig indvendig, selv om det mildest talt er så som så med den praktiske sans.

Det er i hvert fald noget omstændigt at montere en barnestol agterude, ligesom entreen til bagsædet ikke er for gigtsvage gamlinge. Bagsædepassagererne skal heller ikke være alt for høje, da taglinjen virker en anelse lavere end i Ceed.

Næh, Proceed er mere til det unge par eller singler uden børn. Og der er stadig masser af bagageplads med 340 liter, som kan øges til 1210, når bageste ryglæn foldes ned. Alligevel giver Proceed anledning til diskussion. Coupeer handler om følelser, og det gør Kia-logoet ikke ligefrem. Det er derfor, at folk, der ikke ved noget om biler, bliver imponeret over designet på Proceed. Det gør bilfanatikere også, som kan skelne en god bil frem for en dårlig. Men alle dem midt imellem vil tro, at du har købt en discountbil i ny indpakning. Dem om det, men du skal have selvtilliden til at være ligeglad.

Diesel er bedst

Jeg kørte i den mindste dieselmodel på 1,6 liter og 115 heste til 253.579 kroner. Nu er diesel og coupeer sjældent den bedste kombination rent sportsligt, men jeg savnede aldrig trækkraft. Prisen på 10.000 kroner ekstra i forhold til 1,6 benzin er i hvert fald pengene værd. Samme begejstring er det svært at have for gearskiftet, der mangler mekanisk akkuratesse og er slem til at "børste tænder", når man skifter til bakgear.

Indvendig ligner den Ceed. Det vil sige med et velordnet cockpit i gode materialer og udstyr som stil til ipod, klimaanlæg, ratbetjent radio med cd og varme i forsæderne.

På motorvejen kunne det også være nyttigt med en seks trins gearkasse for at slippe af med den rummel fra motoren, der ledsager en ganske betragtelig dækstøj.

Og så er undervognen stram og affjedringen så fast, at man populært sagt får striber bagi ved at køre over stopstreger. Prisen er også i den høje ende i forhold til, hvad vi er vant til fra Kias side. 253.579 kroner er ikke noget røverkøb, selv om udstyrslisten er pæn. Under alle omstændigheder bør du holde dig fra den 30.000 kroner dyrere X-udgave, der har læder og mere elektronik. Den merudgift får du helt sikkert ikke hjem ved salg.

Kia har fået attitude

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.