Ny fremgang i martssalget af biler, hvor modeller, der er nedsat eller har kampagne-udstyr, sætter deres præg på top 20-listen.

Gode tilbud med prisnedsættelser eller specialudstyr sætter i højere grad deres præg på bilsalget, hvor bestsellerne bliver skiftet hurtigt ind og ud. Det viser marts måneds top 20-liste.

Ford Ka er kravlet op ad listen takket være kampagnepriser på omkring 70.000 kroner, mens Fiat 500, der også er sat ned, hænger på. Også modeller som Skoda Fabia, Hyundai i20 og Suzuki Swift får nyt liv i et marked, hvor kampagner og prisnedsættelser mere er reglen end undtagelsen.

Der gælder for eksempel Fiat Punto, som er kommet med, efter at importøren har sat et restparti med aircondition ned til 110.000 kroner. Til gengæld er både Rip, Rap & Rup stadig med på top 20 for marts, hvor Toyota Aygo ligger på en lun tredjeplads med Citroën C1 på 5. pladsen og Peugeot 107 på 10. pladsen.

Listen domineres som sædvanlig af de allestedsnærværende mikrobiler med VW Up i spidsen, forfulgt af fætteren, Skoda Citigo. Den sidste i trekløveret, Seat Mii, har tilsyneladende svært ved at få fat i kunderne trods minimale forskelle på biler og pris. Modellen er nemlig gledet helt ud af martslisten, mens den hænger fast med spidserne af neglene på en 20. plads i årets tre første måneder.

- Der er flere årsager til, at Mii ligger væsentligt lavere end koncernfætrene, forklarer Jesper Stoltenberg-Mathiesen, der er administrerende direktør hos importøren.

- Der er et større kendskab til de andre to mærker, og de har flere forhandlere. Samtidig har vi allerede solgt de biler, vi havde budgetteret med. Men der er flere leverancer på vej, og når de kommer, vil det også kunne ses, siger Jesper Stoltenberg-Mathiesen til avisen.

Han vil ikke afvise, at netop mærkernes prestige også spiller ind på valget mellem Up, Citigo og Mii. Men han mener, det først og fremmest handler om kendskab.

- Vi skal have udbredt kendskabet til Seat, og så skal vi have flere forhandlere. Vi har for eksempel lige fået to nye. De to ting hænger nemlig sammen. Det er ikke alle, som ved, at Seat ligesom Skoda er en del af VW-gruppen, siger han.

Listen tegner også et billede af, at salget af nye biler tilsyneladende går i bølgegang, når det er marts. Mens der i sidste måned blev skruet plader på 14.959 personbiler, var det i fjor ved samme tid kun 13.704.

Til sammenligning var tallet oppe på 16.959 biler i marts 2011 og 13.978 biler i marts 2010. På bundlinjen er niveauet dog højt, og marts kommer i år tilbage med pænt salg efter et dyk i februar.

  • Af:

Mere om emnet

Se alle

Top 20: Bilsalget i marts