Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Juleaften på kajen

Ikke som forventet. Den ser flot ud, den hvide Ford Mustang 289, årgang 1965, som Stevie Bader Miari har købt. Men han er skuffet, da den er fuld af fejl og mangler i forhold til det, der var lovet.

Juleaften på kajen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Entusiasme: Luften sitrer af forventning, når danske bilentusiaster modtager en containerfuld af vintagebiler fra USA. De modtages med glæde - og skuffelse.

Der går et suk gennem forsamlingen, øjnene stråler, og der spiller små smil omkring munden, da sættevognen med den lyseblå Maersk-container endelig ruller ind på kajen.

Vi befinder os på Køge Havn. Og selv om det er en blæsende kold forårsdag, kunne det lige så godt være juleaften for den lille gruppe af bilentusiaster, der er samlet her. Forventningen er nemlig lige så stor.

De har alle købt en vintagebil i USA og har ventet i månedsvis. Men nu sker det. Og mens de orangeklædte folk fra firmaet Shipping.dk går i gang med at få de tunge døre op til containeren med de fire biler, rykker køberne tættere på.

En af dem er Finn Guløv, der spejder interesseret efter sin lysblåmetallic Mercedes SL 380 cabriolet årgang 1984, som han har fundet gennem internetsiden eBay.

- Jeg er meget spændt. Især om den holder den stand og farve, som er lovet, smiler Finn Guløv, som en tid har været på jagt efter en SL cabriolet.

Han er ikke i tvivl om, hvad der fænger ved bilen, der har en V8-motor på 3,8 liter.

- Den er flot, og så oser den af kvalitet. Og så kan du altid få reservedele til den her i Europa, da det er en tysk bil. Nogle af vores venner har købt motorcykel. Men min kone og jeg er mere til åbne biler, konstaterer Finn Guløv.

Hans bil har kørt en snes år i Chicago-området, før den kom til Miami i Florida, hvor den er hentet fra.

Tilfreds med SL’eren

Finn Guløv købte sin bil udelukkende ud fra billederne på eBay. Det var han dog ikke bekymret over.

- Det var hos en forhandler, og så havde han gode bedømmelser på eBay. Men kan selvfølgelig altid blive snydt, men hvorfor skulle det være mig?

Det er ikke svært at handle over nettet. Det eneste udfordring er, at man skal have styr på at få overført pengene rigtigt.

- Man skal sikre sig, at banken derovre kan modtage en overførsel fra Europa. Det kunne den første bank ikke, så forhandleren måtte finde en anden bank. Og det gik fint, siger Finn Guløv.

Billederne fra eBay holder da også, hvad de lover.

- Den lever op til forventningerne. Den holder både farve og stand. Der er lidt gummilister, der skal ordnes, men det er småting, siger Finn Guløv, som har betalt 50.000 kroner for bilen samt brugt 20.000 kroner til told og moms. Dertil kommer så afgift. Den kan måske lande mellem 35.000 og 70.000 kroner.

Skuffet over Mustang

Tonen er en noget anden hos Stevie Bader Miari, som har modtaget en fræk, hvid ottecylindret Ford Mustang 289, årgang 1965.

Den lever ikke op til den beskrivelse, som var på eBay. Og selv om han havde kontakt til en lokal fagmand, som var ude og tjekke bilen, er fejlene på den mangelliste, som blev lavet, ikke rettet.

Så da han modtager sin Mustang på havnen i Køge, er det en bil, som ikke går på alle cylindre, hvor dele, der er beskrevet som nye, alligevel er brugte, og hvor der tilsyneladende er gjort mere for at få bilen til at se kosmetisk godt ud end på karosseriet.

- Det er fup. Det er ærgerligt, at få noget andet end man er stillet i udsigt, siger Stevie Bader Miari, som nu skal bruge tid og penge på at få bilen i den tilstand, som han ellers var lovet.

Han har kontaktet sælgeren, som er en forhandler og lagt en advarsel ud på eBay.

- Det er bedst at tage over og tjekke bilen med sine egne øjne, konstaterer den skuffede Mustang-ejer.

Tjek selv

Den holdning deles af Erik Jensby, direktør for Shipping.dk, som er blandt en række firmaer, som eksempelvis DFDS, der befragter biler fra udlandet.

- Det bedste er at besigtige bilerne selv for at tjekke, at standen er som beskrevet. Der kan også være forskel på den måde, man restaurerer biler på herhjemme og i USA, siger Erik Jensby, som henviser til, at når en returbillet til New York kan være helt nede i 4000 kroner, så er de penge givet godt ud.

Et andet springende punkt er betalingen. For at være på forkant med begge dele har Shipping.dk en aftale med et firma, der kan tjekke bilen for godt 300 dollars (cirka 1700 kroner) og klarer det praktiske omkring afregningen for 200 dollars (cirka 1100 kroner).

- Vores folk kører ud og besigtiger bilen, afleverer en check og får bilens papirer med. Det er det mest reelle, siger Erik Jensby.

Før der gives håndslag, og handelskontrakten underskrives, er det også en god idé, at tjekke bilens registreringsattest og det såkaldte VIN-nummer (Vechile Identification number), det kan gøres på nettet.

- Men mange handler foregår dog gennem bilmærkeklubberne. Og på den måde har man en anbefaling og mere sikkerhed for, at tingene er i orden, siger Erik Jensby.

Desuden skal man være opmærksom på, at dollarkursen kan svinge, og det kan betyde prisforskelle på mange tusinde kroner.

Når handlen er i hus, kommer udgifter til fragt og forsikring. Shipping.dk tager 10.000-13.000 kroner for at hente bil hjem plus forsikring på 1,49 procent af bilens værdi og fragtomkostninger.

Det tager godt fire uger at sejle bilen fra USA til Danmark. Endelig kommer der så told, moms og afgift oven i, før den firhjulede julegave kan pakkes endeligt ud.

Juleaften på kajen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.