Spørg en tysk bilist om, hvilke bilmærker som er de bedste, og han vil sikkert svare Audi, BMW, Mercedes, Porsche og Volkswagen.

Eller rettere sagt, det ville han gøre i fordums tider, hvor de tyske prestigemærker var helt suveræne hos vores store nabo mod syd. Men den tyske bilistorganisation ADAC slår den myte til jorden med et ordentlig hug i en ny undersøgelse.

Toyota har overhalet både Porsche og Audi, og placerer sig nu som nummer tre efter Mercedes-Benz og BMW. Det er første gang, et ikke-tysk mærke er blandt de tre bedste.Undersøgelsen AutoMarxX vægter forskellige kriterier som mærke-image, markedsstyrke, kundetilfredshed, produktkvalitet, teknisk udvikling og virksomhedsresultat til en samlet karakter som udtryk for de enkelte mærkers styrke.Toyota bevarer ikke bare sin dominerende stilling, når det gælder kundetilfredshed, men fører også foran Mercedes-Benz og Honda, når det gælder teknologi generelt.

Mercedes scorer topkarakter på image og kvalitet, men må se sig slået af en række andre mærker på kundetilfredshed. Her får BMW langt flere skudsmål af kunderne.

Langt værre står det dog til hos de engelske og amerikanske producenter, hvor Chrysler lander på den absolutte sidsteplads.

Her er kunderne ikke imponerede over noget og slet ikke mærkets image, kvalitet eller tekniske niveau.

Meget bedre går det ikke hos Land Rover og Rover. En lang række af de mest populære bilmærker klarer sig til en gennemsnitskarakter. Det gælder Danmarks mest solgte bilmærke Peugeot, som havner på en pæn 9. plads. Foran Mazda, Skoda, Opel, Volvo og Ford. Og dermed er Peugeot-ejerne mærkbart mere begejstrede for deres bil end hos Citroën, som ligger på en 20. plads.
  • fyens.dk