Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Jagten på en utæthed

Tegning: Gert Ejton

Jagten på en utæthed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

? Jeg har en VW Passat 1,9 TDI årgang 1994 med 250.000 kilometer på tælleren. Jeg købte den brugt i 2004 og har lige siden kæmpet forgæves med følgende prolem:

Under jævn til høj hastighed på motorvej sætter motoren ud, det giver nogle voldsomme ryk i motoren. Det kan også forekomme under start fra lyskurv. Der kan være 500 til 2000 km imellem hvert tilfælde.

Det siges, at det skyldes luft i brændstoftilførslen. Jeg kan se luftbobler i det klare rør fra filter til pumpe, når jeg speeder motoren op til cirka 3000 omdrejninger og lader den køre der et stykke tid. Jeg har udskiftet følgende: brændstofpumpe, brændstoffilter til en anden type, hvor der ikke er returløb, fremløbsrør og slanger. Jeg har sågar kørt med rør/slange direkte ned tanken for at udelukke andre utætheder, men uden resultat. Det er også afprøvet at køre med løst tankdæksel for at undgå eventuelt undertryk i tanken. Tanken er sjældent under halv fuld. Jeg vil meget gerne høre om løsningsforslag på dette, da årets ferietur vil blive mindre fornøjelig med disse udsættere. Midtfyn

! Blev den ekstra slange tilsluttet sugestudsen ned i tanken? Hvis det er tilfældet, kan problemet måske isoleres til sugestudsen. Med den alder, som din bil har, kan sugestudsen have fået smårevner nede i tanken. Studs og rør kan være lavet af plastic, som kan blive skørt og revne, eller af jern, som kan ruste og have mikroskopiske huller.

Så længe tanken er fyldt godt op, kører bilen uden problemer, men når tank-niveauet kommer ned på for eksempel halvfuld og under revnerne, kan der blive suget luft op sammen med diesel, og luftboblerne trækkes op gennem brændstoffilter og ind i motoren, og udsætterne opstår.

Det er faktisk et problem, der er konstateret på en VW-model med TDI-motor, ligesom det er kendt på andre bilmodeller. Men heldigvis et sjældent problem.

Normalt sidder studsen og sugerøret til tanken, så man kan få adgang til det under bilens bagsæde. Et dæksel formentlig af gummi uden elforbindelser fjernes fra karosseribunden, og du har adgang til tanken og studsen, hvor dieselrør/slanger er tilsluttet. Formentlig har du allerede været hernede, da du tilsluttede den ekstra slange direkte ned i tanken.

Opgaven er nu at fjerne slanger, afmontere sugerøret og tjekke det meget omhyggeligt for revner eller andre fejl. Kan sugerøret ikke afmonteres, er løsningen en ny tank.

Giver dette ikke resultat, så må jagten på utætheden endnu engang koncentreres om dieselrør, slanger og brændstoffilter. Tjek om et spændebånd har været spændt så hårdt, at slangen har fået en rift og dermed en utæthed. Dette gælder også ved sugestudsen. Tjek alle metalrør for rust og mikroskopiske utætheder. Måske kan du se en svag udsivning af diesel, når du fjerner eventuel tectyl. Brændstofpumpen kan være slidt, pakninger og tætninger ved brændstoffilteret kan sidde skævt eller være møre.

Endelig kan problemet selvfølgelig ligge helt andre steder. For eksempel er der en kabelskinne med kabler til pumpedyserne i topstykket, som kan blive defekt. Det kan give udsættere, som breder sig til ujævn motorgang, hvor bilen kun kører på tre cylindre og får fejlkoder. En udskiftning foregår ved at afmontere topdækslet på motoren og føre den nye kabelskinne med kabler ind. Den gamle fjernes først ved at varme den med en varmeblæsser.

Det kan også være kontakterne i bundstykket i tændingslåsen, der er slidt, en defekt EGR-ventil eller en defekt eller tilsodet indsprøjtningsdyse. Har andre Passat TDI- eller dieselbilister andre bud, hører Bilbrevkassen gerne om disse. Lars Stokbro

Jagten på en utæthed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.