Italiensk skønhed: Smuk, men overflødig

Alfa Romeo Mito er stadig en skønhed. Men Fiat-koncernens satsning på twinair-motorerne tilfører ikke noget i forhold til de bedste konkurrenter.
Foto: Alfa Romeo

Italiensk skønhed: Smuk, men overflødig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fiats største twinair-motor på 105 hk debuterer i Alfa Romeo Mito.

Italienske skønheder kan sagtens holde deres udstråling langt op i alderen.

Det gælder i særdeleshed den sensuelle Alfa Romeo Mito, som efter fem år på banen nu får fornyet vitalitet med et mindre kosmetisk facelift og æren af den foreløbig største variant af Fiats tocylindrede twinair, som her yder 105 hk. Pris: 239.900 kroner med mellemudstyret Distinctive.

Den store nyhed er motoren i mini-klasse-modellen, hvor selv garvede alfister formentlig får svært ved at se nuancerne i faceliftet. Den 105 hestes sag afløser den mindre 85 hestes twinair. Billigste motor er den flade 1,4'er på 85 hk.

Fiat-teknikerne har optimeret den mindste twinair-motor på 65 hk, som i Fiat 500 og Panda vibrerer som en rystepudser, mens den i de større 85 hk-udgaver er mere harmonisk takket være et større og bedre afbalanceret svinghjul.

Den gode udvikling holder i den 105 hk-version, der er pakket så godt ind i den Punto-baserede Mito, at vi ikke tænker meget over den specielle motor ud over dens tøffende, charmerende motorgang.

Nu er Mito mere en livsstilsbil end en sportsmandsditto, og selv med den elektroniske kørevælger, som er standard i Dynamic, bliver Mito med sit moment på 145 Nm aldrig en racer. Du skal op i den 170 hk Multiair for at få en snert af det, rigtige alfister vil kendes ved. Derfor skal modellen mere betragtes som en premiere på den hidtil kraftigste Twinair.

Vi kan konstatere, at teknologien er blevet mere voksen. Men som sine mindre søskende bliver den tørstig, bare det skal være en smule sjovt, og det koster på de pæne forbrugstal på 23,8 km/l. Altså en motor, som på bundlinjen ikke tilbyder noget særligt frem for de økonomiske og mere elastiske motorgenerationer fra VW og Ford.

Den snævre Mitoen kører skarpere end en Punto, men den aldrende italiener bliver kørt agterud af mere anonyme og lige så gamle klassekammerater som VW Polo og Ford Fiesta.

Italiensk skønhed: Smuk, men overflødig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce