Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


I maskinrummet på Le Mans

Selv om der bliver arbejdet koncentreret, kan bølgerne gå højt i det enorme pressecenter, hvor Lennart Sorth opererer fra.

I maskinrummet på Le Mans

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lennart Sorth er som dansker med helt fremme bag kulisserne i et af verdens største motorløb - 24 timers-løbet i Le Mans

Ouiiiiiieee!!!

Stemmerne er høje og entusiastiske, mens gruppen af franske journalister helt glemmer computerskærmene og lader sig rive med af stemningen på banen lige neden for, hvor en af Peugeots 908 HDI'er er i hundeslagsmål med en af Audis R10 TDI'ere.

Vi befinder os i presserummet lige over tribunerne ved hovedopløbsstrækningen på Le Mans-banen. Uden for følger 250.000 entusiastiske tilskuere - og op mod 30.000 danskere - dramaet i et af verdens største motorløb. Indenfor arbejdes der koncentreret på alle sprog i det enorme presserum, hvor reporterne sidder tæt så langt øjet rækker. Alle har et klart formål de 24 timer, løbet varer: Følge løbet sekund for sekund og koge brølet, dramaet og farverne ned til bouillion-terninger.

Midt i det hele sidder en dansker.

Sit eget pressebureau

46-årige Lennart Sorth er nemlig som en del af entusiast-forummet Club Arnage med til at samle den enorme mængde af informationer og få dem videre.

Han er med i en lille international gruppe på seks personer, der fungerer som sit eget pressebureau, og under løbet arbejder som en del af Automobil Club de L'Ouest, ACO, der arrangerer det enorme motorløb.

Gruppens opgave er at oversætte den franske hjemmeside www.lemans.org til en engelsk - og ofte mere nøgtern - version. Samtidig kører Club Arnage sin egen mere analytiske hjemmeside, mens en blog ruller på Skype under hele løbet.

- Franskmændene har ofte en lidt svulstig ordbrug, især når det drejer sig om franske kørere, og her skal vi skære til, smiler Lennart Sorth, som hele tiden er ude for at suge oplysninger til sig. Her tæller benarbejdet meget. Ud over at trække på kilder i miljøet, har han løbende kontakt med team og kørere - herunder alle de danske - og beskriver miljøet med sine k ameraer.

Krævende løb

Vi mødes lørdag eftermiddag, hvor løbet er godt tre timer henne, og der er lang vej endnu for Lennart og resten af holdet, der - selvfølgelig - følger løbet alle 24 timer.

Især kan der være dramatik i de tidlige morgentimer, hvor nat bliver til dag, og det skarpe morgenlys kan drille de trætte kørere.

I forvejen er løbet krævende, fordi der køres flere klasser. Og det stiller enormt store krav, når kørerne skal bremse ned og køre uden om nogle forankørende. På Mulsanne-langsiden kan der være op til 100 km/t forskel mellem Audis påståede topfart på 335 km/t og Porsches 250 km/t. Derfor kan der hurtigt ske noget - for eksempel "nær ved sammenstød". Og det skal presseteamet hurtigt have ud over rampen.

Men der er også taktik. Danske Tom Kristensen er netop bedst om natten og ved daggry, og det viste sig også i år, hvor han hentede de ellers lynhurtige Peugeoter.

Vurderingen i presserummet var ellers, at Peugeot ved at lægge hårdt ud fra løbets start og få alle tre 908'ere i front, tog det hele på den franske prestige-front i den store LMP1-klasse og ville være røget ud næste dag. Men de viste sig at holde fast, og gennemførte på anden, tredje og femtepladser, mens Audi altså nappede pladserne et, fire og seks.

Men der er også forpligtelser. Millioner af mennesker verden over følger nemlig løbet, og mange forventer at få det nyeste om dramaet på Le Mans-organisationens hjemmeside, hvor hver eneste begivenhed registreres og lægges ud i telegramform, hvad enten, der er tale om pitstop, stillingskift eller ulykker.

Det hele startede for ham med en brændende interesse for Matra-sportsvogne, der bragte Lennart Sorth i kontakt med den engelske Le Mans-entusiast Dave Davies, som i internettets barndom startede undergrundssiden www.clubarnage.com, der leverede praktiske informationer og updates om løbet.

Med fra starten

Lennart, der allerede i 1985 kom med på det gryende internet, var med til at bygge siden op, så den i slutningen af 1990'erne havde millioner af hits. Og det gjorde, at ACO fik øjnene op for entusiasterne bag hjemmesiden, som nu bliver betalt for at dyrke deres lidenskab for motorsport.

Han er ikke i tvivl om, hvad der fænger ved Le Mans.

- Det er et fedt løb med stor underholdningsværdi. Det er ikke ligesom i Formel 1, hvor du er ude, hvis du bare laver en fejl, konstaterer han.

Det gjaldt i år blandt andet Peugeot-bilerne, som kørte sig op efter mange pitstop.

- Du er som tilskuer her enormt tæt på kørerne. Det er noget helt andet end i Formel 1. Og alle er fælles om den samme glæde. I det hele taget ser du jo aldrig nogen komme op at slås til motorløb, lyder det fra Lennart Sorth, der kommer fra Roskilde, men bor i England.

Entusiasten, som er uddannet geofysiker, arbejder til daglig på det store europæiske vejrcenter, ECMWF, i Reading vest for London, som blandt andet leverer data om vejret til DMI. Og selv om han ikke vil drage sammenligning, handler begge dele om at bearbejde informationer og finde en rød tråd.

- Udfordringen er at få lavet vores "updates", så de er så mange og præcise som muligt. Når man læser dem, skal man kunne opleve løbet. Jeg kiggede forleden på nogle af de første, vi lavede. Det var lige som at få et postkort, smiler Lennart Sorth, før det igen går løs ved sidelinjen

I maskinrummet på Le Mans

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.