Hvordan kunne fantastiske Toyota fejle?

En Prius så småt på vej af sted til en kommende bilkøber. Ved Toyotas samlebånd på Tsutsumi fabrikken i Toyota City har problemerne med mærkets ellers ultrahøje kvalitet rystet arbejderne - og hele byen for så vidt. Måske skyldes det de mange nye løstansatte med piercinger og mærkeligt hår? Måske er det svigt hos underleverandører - eller måske arbejdspresset, der stiger og stiger. Uanset hvad er alt ikke længere bare 112 procent i orden på de cirka 26.000 biler Toyota fremstiller - om dagen.
Foto: Associated Press

Hvordan kunne fantastiske Toyota fejle?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Toyotas biler bygges selvfølgelig i Toyota City i Japan. En by hvor alt drejer sig om Toyota og hvor fabrikkens krise slår ekstra hårdt.

Japan: 55-årige Kazua Akatsukas liv er på godt og ondt domineret af hans arbejdsgiver, Toyota, og lige nu gør det ham en anelse bekymret.

Den ellers så velrenommerede koncern står i sin værste krise i et halvt århundrede eller mere. Over 8,5 millioner biler er kaldt tilbage på værksted med defekte speedere eller bremser, og Toyota får kritik for den måde, selskabet har håndteret problemerne på.

Siden Akatsuka som 18-årig gik ud af skolen, har han boet i Toyota City og arbejdet for Toyota. Først ved samlebånd, men nu kører han bilkomponenter til andre samlebåndsarbejdere på Tsutsumi-fabrikken, hvor den miljøvenlige Prius-bil produceres.

Hvordan kunne det ske?

Krisen har indtil nu ikke ramt ham direkte. Der er også problemer med Prius, men Tsutsumi-fabrikken har allerede introduceret nye bremsesystemer, så fabrikken kører som normalt.

Men Akatsuka følger nyhederne om Toyota i tv og i aviserne og kan se, at alt ikke er, som det skal være.

- Da jeg første gang hørte rapporterne om, at Toyota hjemkalder biler, blev jeg helt ærligt overrasket over, at det kunne ske med Toyota, for Toyota er så streng, når det gælder kvalitet, siger han.

Piercinger og mærkeligt hår

Han mener, at årsagen til problemerne skal findes i, at Toyota i bestræbelserne på at blive verdens største bilproducent har brugt arbejdere, der er ansat på tidsbegrænsede kontrakter, og som ikke deler Toyotas arbejdsmoral og etik.

Kontraktarbejdere har sammen med presset for stadig større effektivitet ført til krisen.

- Det nye kuld af midlertidige arbejdere, nogle med piercinger og farvet hår, ville bestemt ikke kunne være her i gamle dage, mener Akatsuka.

Han siger, at kontraktarbejderne mere arbejder for deres løncheck og ikke har accepteret Toyota-metoden, koncernens ledelsesfilosofi, der er kopieret verden over.

På Tsutsumi-fabrikken er der omkring 5500 ansatte. Der bliver stadig flere kontraktarbejdere på fabrikken, men det er ikke unormalt at møde ansatte, der har både 20 og 30 år på bagen hos Toyota.

112 procent Toyota

Efter 37 år hos Toyota udlever Akatsuka det, der kan kaldes Toyota-drømmen med et hus, som betales med hans løn fra Toyota, og med fire biler, alle fra Toyota.

Han lever med sin hustru, Hiromi, der tidligere har arbejdet for Toyota, men som nu vasker Akatsukas skjorter og jakker med Toyota-logo på og passer de tre børn.

Selv i hans religion spiller Toyota en rolle. Han blev udøvende buddhist, da buddhismen kunne hjælpe ham med at få has på den stress, han fik ved samlebåndet.

Morgengymnastik & mantra

I denne uge er Akatsuka på det sene skift. Han vågner sent og møder på arbejde kl. 16.05, hvor der er gymnastik efterfulgt af et sikkerhedsmøde.

Derpå fremsiger han og hans kolleger Toyotas mantra, som er grundlæggende for koncernens filosofi: " Sikkerhed på arbejdet, troværdigt arbejde, dygtigt arbejde. Sikkerhed er døren til alt arbejde. Lad os altid gå gennem den dør først".

Kl. 02.00 er det slut, og når han kommer hjem, sover familien, og han varmer den mad, hans kone har stillet frem til ham.

Et liv, han er tilfreds med, trods de nuværende problemer, som Toyota efter hans mening nok skal komme sig over.

- Jeg elsker stadig mit firma, og jeg er stolt. Det giver mig også brød på bordet, siger han.

- Det er dejligt, at vort firma blev verdens største, men det har også medført, at der er flere risici. Vort firma bør reflektere og bør ikke være bange. Vi bør lære vor lektie og blive mere voksen. Så kan vi blive nummer ét igen, siger han. Hans kone er enig og ønsker, at Toyota får sin prestige tilbage.

- Ingen ønskede, at dette skulle ske. Jeg håber, at Toyota gør sit bedste for at genvinde sit ry. Vort liv er helt afhængig af firmaet, når det gælder huslån, børn, der skal gå i skole, og vores dagligliv, siger hun.

Da Akatsuka voksede op, så han på sin far, der arbejdede på byggepladser på den sydjapanske ø Kyushu. Han mener, at det, at hans far mere eller mindre arbejdede som daglejer, har ført til, at han selv som voksen ledte efter mere sikre rammer hos en arbejdsgiver som Toyota.

112 procent ligeglad

Nu ser Akatsukas 21-årige søn Kazuhiro, der er vokset op omgivet af Toyota-koncernen, på sin far og vil gå nye veje.

- Alle her arbejder for Toyota eller for noget, der har med biler at gøre. Det har fået mig til at hade eller være ligeglad med biler. Jeg er ikke engang interesseret i, hvad der siges i nyhederne om hjemkaldelser af biler, siger han.

Hvordan kunne fantastiske Toyota fejle?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce