Hver anden Auris på Fyn er en hybrid

I mere end hveranden ny Toyota Auris, der triller ud over kantstenen hos Mogens Frederiksen, ligger der en hybridmotor.
Foto: Thomas Bach-Laursen

Hver anden Auris på Fyn er en hybrid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med den nye Toyota Auris har nysalget af hybrid-biler fået fodfæste hos firmaet Mogens Frederiksen.

De traditionelle motortyper bliver udfordret med den nye Toyota Auris Hybrid, der for alvor er ved at få fodfæste på markedet. Årsagen er ikke mindst de afgiftsregler, der belønner et effektivt brændstofforbrug.

Det fortæller Bent Møllegaard, der er salgschef hos Toyota-forhandleren Mogens Frederiksen i Odense M.

- I øjeblikket sælger vi omkring 10 hybridbiler om måneden, og tallet stiger støt, siger han.

Hybridversionen af Toyota Auris udgør nu mere end halvdelen af salget på modellen, og dermed har den energivenlige motortype overhalet benzin og diesel.

Men én ting er afgiftsregler. En anden ting er den generelle udvikling af teknologien. I de første hybridversioner var hele bagagerummet fyldt op med batterier. I dag ligger de fuldstændig skjult under bagsædet, så der atter er lasteplads.

Tidligere var bagerummet fyldt op med batterier - i dag er der atter lasteplads. Og har man brug for ekstra rummelighed, kan det klare med et enkelt træk i håndtaget. Så glider bagsædet selv frem og lægger sig på plads. Vi trak i håndtaget til højre.
Tidligere var bagerummet fyldt op med batterier - i dag er der atter lasteplads. Og har man brug for ekstra rummelighed, kan det klare med et enkelt træk i håndtaget. Så glider bagsædet selv frem og lægger sig på plads. Vi trak i håndtaget til højre.
Foto: Thomas Bach-Laursen

En reel besparelse

- Og mens det tidligere handlede om at sende et grønt budskab, er det også et spørgsmål om penge - for i dag er der tale om en reel besparelse, siger Bent Møllegaard.

Ved hjælp af motorovervågningen kan føreren hele tiden se, om bilen kører på strøm, benzin eller begge dele. Samtidig udnyttes bremseeffekten, og batteriet har kapacitet til 2,5 kilometers kørsel på strøm, inden benzinmotoren begynder at lade batteriet. Det betyder bedre brændstoføkonomi - især ved bykørsel og mange småture.

I hybrid-versionen H2 er der navigation og bak-kamera. Vælger man motor-over-vågningen, kan føreren hele tiden se, om bilen kører på strøm, benzin eller begge dele.
I hybrid-versionen H2 er der navigation og bak-kamera. Vælger man motor-over-vågningen, kan føreren hele tiden se, om bilen kører på strøm, benzin eller begge dele.
Foto: Thomas Bach-Laursen

Kend kørselsmønstret

Ifølge salgschefen handler det om at kende sit kørselsmønster. Mange har købt dieselbiler på grund af det lavere brændstofforbrug - uden at have kørselsmønstret til det.

- Faktisk skal man helst køre 20 til 30 kilometer på motorvej for at undgå, at partikelfilteret soder til. Før partikelfiltrenes tid var det ikke noget problem, men det er det i dag, siger han.

Hidtil har hybriderne levet en usynlig tilværelse, fordi det har været svært at få folk til at tage springet. Sådan er det ikke længere, men igen, det handler om at kende sit behov. For selv om bilen har en topfart på 180 kilometer i timen, egner den sig ikke som campingtrækker.

Den blå nuance i logoet indikerer, at bilen har hybridmotor. Det er planen at motorvarianten skal være tilgængelig i hele Toyotas program.
Den blå nuance i logoet indikerer, at bilen har hybridmotor. Det er planen at motorvarianten skal være tilgængelig i hele Toyotas program.
Foto: Thomas Bach-Laursen

Ændrede afgiftsregler

I 2008 blev afgiftsreglerne ændret, så bilerne fik et fratræk på 4000 kroner i registreringsafgiften for hver kilometer, som køretøjet kom over 16. Og det slår hårdt igennem på de små biler, siger Bent Møllegaard og giver et eksempel.

- Hvis en stationcar til 300.000 kroner får et nedslag på 4000 eller 8000 kroner, betyder det ikke voldsomt meget i den samle-de pris. Men det kan for alvor mærkes, hvis en Aygo, der også kører længere på literen, falder fra 125.000 kroner til 100.000 kroner.

For Toyota vendte markedet for hybridbiler i 2010 med lanceringen af Auris til en pris omkring 300.000 kroner. Dermed kostede hybridversionen det samme som en tilsvarende dieselvariant, og det samme var tilfældet, da Toyota Yaris i 2012 kom på markedet med en hybridmotor.

Ifølge Trafikstyrelsen koster en Toyota Auris 1,8 5d Hybrid 560 kroner i årlig ejerafgift.

Hver anden Auris på Fyn er en hybrid

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce